Odwrócona lekcja

Odwrócona klasa (flipped classroom) to odwrócenie procesu edukacyjnego, w którym uczniowie zamiast odrabiania pracy domowej wynikającej z poprzedniej lekcji przygotowują się do mających nastąpić zajęć.  Wykonywanie zadań utrwalających w domu często prowadzi do utrwalania błędów lub błędnego rozumowania. Nierzadko wymaga lub prowadzi do zaangażowania rodziców, którzy nie mając przygotowania merytorycznego  błędnie tłumaczą dzieciom niektóre zagadnienia. Sama popełniałam tego typu błędy, np. wprowadzając „x” kiedy moje dzieci były w pierwszej czy drugiej klasie szkoły podstawowej.
W odwróconej lekcji uczniowie przygotowują się do lekcji na podstawie wcześniej otrzymanych materiałów (multimedia, książki, internet i inne) lub wyszukują informacje samodzielnie, zapoznają się z nowymi treściami na podstawie materiałów źródłowych lub tekstów przygotowanych przez nauczyciela.  Korzystanie ze źródeł internetowych służy również temu, by dzieci i młodzież dostrzegli, że nie wszytskie informacje zamieszczane w sieci są zgodnie z prawdą.
Uczniowie przychodzą na lekcję już przygotowani i mogą wyjaśnić swoje wątpliwości przez zadawanie pytań nauczycielowi i przećwiczenie zadań w praktyce. Nauczyciel obserwuje proces wykonywania zadań i może na bieżąco korygować błędy i wskazywać, co uczeń już potrafi, z czym radzi sobie dobrze.  
Zastosowanie tej metody pozwala na skrócenie procesu edukacyjnego. Praca na lekcji koncentruje się na tym, co sprawia uczniom największą trudność.
Metoda odwróconej klasy składa się z następujących etapów: 
  • wybór tematu – uczniowie z nauczycielem (lub sam nauczyciel) wybierają temat do realizacji;
  • opracowanie tematu – uczniowie pracują w domu samodzielnie lub w grupach na podstawie materiałów dydaktycznych przekazanych przez nauczyciela;
  • systematyzacja zdobytej wiedzy – uczniowie w obecności nauczyciela na lekcji wyjaśniają wątpliwości i porządkują zdobytą wiedzę;
  • ewaluacja – uczniowie recenzują i oceniają zdobytą wiedzę.

Praca tą metodą może początkowo sprawiać różne trudności – np. nie wszyscy uczniowie będą przygotowani do pracy na lekcji.  Tu warto zaangażować rodziców i poprosic ich o pomoc i wsparcie. Zwykle z czasem te trudności zanikają. Uczniowie staja się bardziej odpowiedzialni za swoje uczenie się.
Przydatne linki:

Brak komentarzy: