Model
półkulowy
Mózg składa się z półkul, obie są aktywne w czasie uczenia
się i wykonywania czynności. Każda z
nich ma jednak inne funkcje i „talenty”.
Lewa półkula jest logiczna,
analityczna, konkretna, a prawa – emocjonalna, intuicyjna,
U ludzi można zaobserwować cztery
sposoby „korzystania” z półkul podczas uczenia się:
1)
dominuje
lewa półkula,
2)
dominuje
lewa półkula,
3)
półkule
działają w sposób zintegrowany,
4)
dominuje
jedna z półkul w zależności od zadania.
Osoby z dominującą lewą półkulą
uczą się łatwiej, jeśli uzyskują konkretne i usystematyzowane informacje.
Werbalny przekaz informacji schematy i zasady są dla nich łatwe do
przyswojenia. Sporządzają czytelne notatki w punktach, tabelach. Zadają
konkretne pytania. Planują i działają zgodnie z planem. Decyzje podejmują rozważnie po rozpatrzeniu
za i przeciw.
Osoby z dominującą prawą półkulą
posługują się wyobraźnią i intuicją. Notatki sporządzają w formie rysunków lub
map mentalnych. W sposób subiektywny oceniają wartość informacji. Często są
nieuporządkowani, wykazują się kreatywnością. Potrafią podejmować szybkie spontaniczne
decyzje pod wpływem emocji i intuicji.
U osób, których półkule działają w
sposób zintegrowany można zaobserwować kreatywność przy jednoczesnej zdolności
wyciągania i werbalizowania wniosków – potrafią oni nie tylko stworzyć coś
nowego, ale jednocześnie wyjaśnić, na podstawie jakich przesłanek doprowadzili
do wynalazku. Sporządzają notatki w sposób najbardziej pasujący do treści,
łączą obrazy z opisem. Planują, wykraczając poza schematy.
Osoby, u
których dominacja półkul zależy od sytuacji i zadania dość płynnie przechodzą z
jednej „skrajności” w drugą.
Nietrudno
zauważyć, że integracja obu półkul ma pozytywny wpływ na uczenie się, a w
przyszłości – na zdolność człowieka do innowacyjności, nieschematyczności w
myśleniu, a jednocześnie zdolności do konsekwentnego realizowania planów i
zamierzeń.
Model sensoryczny
zakłada, że dla informacja jest przetwarzana przez zmysły. W istocie kanały
sensoryczne (zmysły) są drogą, jaka informacja dociera do mózgu. Czy więcej
zmysłów jest zaangażowana w procesie poznawczym – tym bardziej efektywne jest
uczenie się. Model nauki sensorycznej zakłada cztery różne style nauki:
wizualny, słuchowy, kinestetyczny i dotykowy.
„Wzrokowcy” odbiera w pierwszej kolejności i najbardziej
intensywnie to, co widzą. Można go również opisać jako sposób, w jaki mózg
tworzy wyobrażenie podczas snu lub myślenia.
„Słuchowiec” w naturalny sposób skupia się na procesie
słuchania – nie tylko innych lecz również swojego wewnętrznego monologu lub
dialoguJ.
Dla „kinestetyków” ważne są: działanie i ruch w czasie
przyswajania informacji, wykonywanie doświadczeń, konstruowanie oraz udział
emocji.
„Dotykowcy” potrzebują poczuć poprzez dotyk – manipulować w
czasie odbierania informacji, trzymać cos w dłoni, a nawet... żuć gumę.
Żaden człowiek nie jest tylko
i wyłącznie wzrokowcem, słuchowcem, kinestetykiem lub dotykowcem. Dlatego
warto myśleć o dominującym kanale sensorycznym, a nie jedynym skutecznym w
uczeniu się.
Model wielofunkcyjny łączy półkulowość z dominującym
kanałem sensorycznym. W ten
sposób powstały kategorie „wzrokowców z
dominująca lewą półkulą” (WL), „wzrokowców z dominującą prawa półkulą” (WP), „słuchowców
z dominującą lewa półkulą” (SL) itd.
Wzrokowcy z dominująca lewą półkulą
(WL)
Uczenie się poprzez
|
Wspieranie uczenia się:
|
informacje wizualnie zamieniane na symbole i wyrazy
materiały drukowane (książki, instrukcje itp.)
wykresy, plakaty, diagramy
myślenie linearne
porządkowanie informacji (chronologicznie, alfabetycznie)
systematyczność
sporządzanie zestawień, harmonogramów, planów
|
Podawanie informacji wzrokowych (języka liter, słów,
liczb, diagramów, schematów).
Przekazywanie informacji w formie tekstowej – do samodzielnego
przeczytania.
Zapewnienie kontaktu wzrokowego z nauczycielem.
Podawanie uporządkowanych informacji po kolei.
Przedstawianie zapisanych słów i zwrotów na lekcjach
języka obcego.
Zachęcanie do planowania własnej pracy.
Podawanie kryteriów w postaci kolejnych kroków do celu.
|
Trudność – podsumowanie, synteza wiadomości
|
Wzrokowcy z dominującą
prawą półkulą mózgu
Uczenie się poprzez
|
Wspieranie uczenia się:
|
obrazy - wzory, kształty, grafikę, kolory w przestrzeni,
postrzeganie całości obrazu, a następnie dostrzeganie
szczegółów,
zapamiętywanie w formie obrazów,
obserwacja ruchów ust i wyrazu twarzy rozmówcy,
brak poczucia czasu,
przywiązują wagę do estetyki, kolorów
|
Podawanie informacji w formie obrazów, ilustracji,
kolorowych tekstów interesujących graficznie (np. czcionka).
Jeśli wykład – to bogato ilustrowany obrazami, rysunkami,
opisami pobudzającymi wyobraźnię.
Pokazy na żywo, filmy, odgrywanie wydarzeń.
Podawanie celu i kryteriów sukcesu.
Burza mózgów, skojarzenia.
Samodzielne odkrywanie wiedzy.
Notatki w postaci mapy myśli.
Przekładanie tekstu na obraz.
|
Trudności: kłopoty ze zrozumieniem wyrazów
nieprzekładających się na obrazy (rodzajniki, czasowniki posiłkowe, przyimki),
abstrakcyjne pojęcia.
|
Słuchowcy z dominującą
lewą półkulą mózgową (SL)
Uczenie się poprzez
|
Wspieranie uczenia się:
|
informacje ustne (słowa, liczby) podawane szczegółowo i
krok po kroku,
wypowiadanie na głos swoich myśli,
rozmowa z innymi (uczenie się w grupie)
zwracanie uwagi na sposób mówienia
nucenie, śpiewanie, mówienie na głos
potrzeba ciszy w czasie uczenia się („słuchają” własnych
myśli)
uporządkowanie
|
Umożliwienie słuchania i jednocześnie mówienia.
Wykład, dyskusja, ustna prezentacja.
Podawanie informacji szczegółowych w sposób systematyczny.
Wykorzystanie środków audytywnych (nagrania, filmy,
radio).
W czasie czytania powinni zadawać sobie pytania o to, co
czytają.
|
Trudność: nadmiar bodźców dźwiękowych (szepty innych
uczniów, ich rozmowy nie na temat, odgłosy z ulicy).
|
Słuchowcy z
dominującą prawą półkulą mózgową (SP)
Uczenie się poprzez
|
Wspieranie uczenia się:
|
słuchanie (wrażliwość na muzykę, tembr głosu, słowa),
nie lubią całkowitej ciszy,
zdolność do „czytania” w myślach innych,
intuicyjne odczytywanie związków i relacji,
dobra pamięć wizualno-przestrzenna
|
Uczenie się przy muzyce.
Używanie nacechowanych emocjonalnie słów.
Umożliwienie odczytywania, nagrywania i odsłuchiwania
informacji.
Kojarzenie informacji z muzyką, rymowankami, rytmem.
Uświadamianie celu, pokazanie obrazu całości.
Pomoce audiowizualne z efektami dźwiękowymi, głosami,
muzyką.
Demonstracje na żywo.
Przerabianie czytanych tekstów na filmy lub słuchowiska.
Przechodzenie od ogółu do szczegółu.
W czasie wykładu – częste powtarzanie ważnych informacji .
Odwoływanie do wyobrażeń, tworzenie map myśli, realnych
obiektów.
|
Trudność (?): wyczuwanie i wrażliwość na emocje mówcy;
błędy w postrzeganiu szczegółów (literówki, „czeskie błędy” w liczbach)
|
Dotykowcy z dominując
lewą półkulą mózgową (DL)
Uczenie się poprzez
|
Wspieranie uczenia się:
|
symboliczny język liter, liczb i słów, używając
jednocześnie rąk, palców i ... emocji,
w sposób sekwencyjny,
poprzez emocje i dzięki możliwość ekspresji,
odbieranie informacji werbalnych nacechowanych
emocjonalnie,
wspierające komunikaty,
pomaganie innym – wyjaśnianie, pomoc w nauce.
|
Pozwolenie na trzymanie w ręku gumowej piłeczki lub żucie
gumy, rysowania i bazgrania w czasie słuchania.
Wyrażanie myśli w kategorii uczuć.
Zachęcanie do zapisywania tego, co widzą i słyszą.
Podawanie nowego materiału w połączeniu z doznaniami
fizycznymi i emocjonalnymi.
Umożliwianie intuicyjnego rozumienia, przewidywania.
Zapisywanie i opisywanie obserwacji.
Uczenie się przy ulubionej muzyce.
Wczuwanie się w postaci i sytuacje.
Docenianie i dbanie o relacje i uczucia.
|
Trudność: duża wrażliwość na emocje i zachowania innych
|
Dotykowcy z dominującą
prawą półkulą mózgu (DP)
Uczenie się poprzez
|
Wspieranie uczenia się:
|
myślenie globalne, ogólny obraz,
wykorzystanie intuicji i wyobraźni,
odwoływanie się do uczuć,
dobrą atmosferę w grupie i w relacjach z nauczycielem,
spontaniczne i intuicyjne działania
oryginalne stosowanie informacji
|
Umożliwienie używanie palców, dłoni – trzymanie czegoś.
Stosowanie metafor, języka symboli.
Zachęcanie do szkicowania, rzeźbienia, rysowania.
Kopiowanie obrazów lub przedstawień graficznych.
Podawanie globalnego obrazu (całości).
Umożliwianie eksperymentowania i manipulowania.
Uczenie się przy muzyce.
Wyobrażanie sobie czytanych treści na poziomie
emocjonalnym (np. identyfikacja z postaciami).
Zachęcanie do ilustrowania czytanych treści.
Sporządzanie mapy myśli.
|
Trudność – brak wytrwałości dokładności
|
Kinestetycy z dominującą lewą półkulą mózgową (KL)
Uczenie się poprzez
|
Wspieranie uczenia się:
|
zorganizowane i systematyczne myślenie,
pozyskiwanie werbalnych informacji,
wyzwania, rywalizację,
ruch i w ruchu,
rozmowy i dyskusje,
opisywanie tego, co robią.
|
Umożliwienie ruchu (wiercenie się, wstawanie, pisanie
markerami na tablicy).
Określanie reguł o zasad pracy.
Podawanie informacji w sposób zorganizowany i
systematyczny.
Uczenie się w domu na rowerze treningowym lub chodząc.
Stosowanie gier edukacyjnych, odgrywania ról, rywalizacji.
Pokazywanie struktury, planu, instrukcji.
Wykorzystanie do demonstracji i pokazów.
Odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego w
rozwiązywaniu problemów, nawiązywanie do doświadczeń.
|
Trudność: ruchliwość, wiercenie się, wstawanie na lekcji.
|
Kinestetycy z dominującą prawą półkulą mózgu (KP)
Uczenie się poprzez
|
Wspieranie uczenia się:
|
wyobraźnię, kreatywność, spontaniczność,
intuicyjny (niewerbalny) odbiór informacji,
myślenie symultaniczne (wiele wątków na raz),
szybkie tempo – szybkie efekty,
okazywanie emocji,
wnioskowanie, podsumowywanie,
wyzwania i rywalizację,
przechodzenie od całości do części (od ogółu do
szczegółu),
koncentracje na idei tekstu, globalnym obrazie
|
Umożliwienie uczenia się we współpracy z osobami bardziej
konsekwentnymi i spokojnymi.
Częste przypominanie ile czasu zostało do zakończenia
zadania.
Podawanie celu lekcji i celów szczegółowych (np. czytania
tekstu).
Umożliwienie dochodzenia do celu w kreatywny sposób (bez
instrukcji krok po kroku)
Zapewnienie swobody w uczeniu się.
Umożliwienie poruszania się.
Zachęcanie do uczenia się przez eksperymentowanie (metoda
prób i błędów).
Prezentowanie diagramów, zdjęć, ilustracji.
Uczenie się w ruchu, w nawiązaniu do doświadczeń –
odgrywanie, dramatyzm, wizualizacja samych siebie.
Uczenie się w domu w spokojnej atmosferze.
|
Trudność: nie kończą pracy, bo w wyobraźni już ja
skończyli J,
szybka zmiana zainteresowania, nie zwracają uwagi na szczegóły w czytanych
tekstach.
|
Model społeczny
W modelu społecznym wyróżnić można kolejne preferencje uczących się:
·
uczenie się w grupie (UG)
·
uczenie się w zespole (UZ)
·
uczenie się w parze (UP)
·
uczenie się indywidualnie (UI)
·
uczenie się z nauczycielem (UN
Uczący się w grupie dobrze komunikują się z innymi ludźmi. Ważna jest dla nich swobodna wymiana opinii,
potrafią słuchać i dążą do rozumienia innych ludzi. Zapamiętują, to, co mówią
inni, a jednocześnie zdobyte informacje inspirują ich do własnych refleksji.
Lubią dyskusje, wspólne poszukiwanie rozwiązań. Potrafią wyciągać wnioski i
rozwijać pomysły innych osób. Osoby o takiej preferencji chętnie dzielą się
swoją wiedzą, nie maja skłonności do rywalizacji. Poszukują konsensusu i tak
starają się rozwiązywać konflikty i problemy.
Uczący się w zespole najlepiej czują się w sytuacji, gdy na
początku ustalone są jasne zasady i przydział zadań i ról. Ważne jest dla nich,
by zadania i rola, jakie im przypadną w udziale, odpowiadały ich
zainteresowaniom i osobowości. W pracy zespołowej uznają swojego rodzaju
hierarchę i chętnie akceptują lidera, o ile jest to osoba właściwa w tej
roli. Liderowanie dla niektórych osób
jest ważną formą samorealizacji i daje możliwość zaprezentowania umiejętności
społecznych nie zawsze docenianych w szkole.
Uczniowie, którzy najlepiej czują się pracując w parze,
potrzebują intymności, spokoju i zaufania. Nierzadko są to osoby dość nieśmiałe
i spokojne. W zespole lub w czasie pracy w grupie zwykle nie przebijają się ze
swoimi pomysłami, często uważają, że inni z pewnością maja więcej do
powiedzenia. Czasami unikają wyrażania swojego
zdania publicznie, obawiając się ośmieszenia. Uczenie się w parze może
być efektywne, jeśli uczniowie są dobierani w odpowiedni sposób w zależności od
celu, jaki chcemy osiągnąć (uczniowie i nauczyciel). Praca dwójki uczniów
uzdolnionych w danej dziedzinie służy temu, żeby rozwijali swój potencjał na
miarę swoich możliwości. Mogą otrzymywać ambitne zadania lub sami planować swój
rozwój i realizować własne cele. Uczniowie mniej uzdolnieni w danej dziedzinie
mogą bez kompleksów wykonywać odpowiednio dobrane prostsze zadania. Natomiast
uczenie się w parach mieszanych (np. uczeń, który nie radzi sobie z jakąś partią
materiału, w parze z uczniem, który w danej dziedzinie może uchodzić za
eksperta) jest skutecznym sposobem wzajemnej pomocy. Warto pamiętać o tym, że
korzyści są obustronne. Z jednej strony - najgłębiej przetwarzamy wiedzę ucząc
innych (to korzyść dla „eksperta”). Korzyści dla „słabszego” ucznia - kolega może wytłumaczyć trudne
zagadnienia prostym językiem, odwołując się do własnych doświadczeń w uczeniu
się.
Dla uczących się indywidualnie najważniejsza jest
niezależność i samodzielność. Często są to osoby introwertyczne, cenią sobie
prywatność, lubią pracować w skupieniu. Koncentrują się na tekstach pisanych,
lubią wyszukiwać informacje. Wolą rozwiązywać problemy same, w spokoju, we
własnym tempie i na swój sposób. Dość często są to uczniowie, którzy mają
skłonność do rywalizacji. Określają swoje cele i tworzą plany. Uczący się
indywidualnie to osoby o dużej pewności siebie, zwykle uzdolnione
intelektualnie, a jednocześnie mało oporne na krytykę z zewnątrz. Do niepowodzenia
przyznają się niechętnie i dopiero wówczas, gdy już pokonają trudności i znajdą
rozwiązanie.
Uczący się z nauczycielem potrzebują przewodnika i
autorytetu, mają zwykle zaniżoną samoocenę, wiarę w siebie i swoje możliwości.
Oczekują stałego wsparcia i wyjaśnień,
samodzielne podejmowanie wyzwań jest dla nich trudne lub wręcz niemożliwe. Pracują
według ustalonego przez nauczyciela planu, a szczegółowa instrukcja pozwala im
osiągać sukcesy w nauce. Na każdym etapie wykonywania zadania oczekują
informacji zwrotnej od nauczyciela – tylko wtedy czują się bezpiecznie.
Przedstawione cztery modele stylów uczenia się dotyczą
indywidualnych cech psychofizycznych i osobowościowych – uwzględnienie ich w
doborze metod nauczania pomoże uczniom osiągać sukcesy edukacyjne. Uczniowie i
ich rodzice powinni otrzymać informacje na temat stylów uczenia się, to pozwoli uniknąć
wielu nieporozumień i błędów. Z jednej strony stworzenie odpowiednich warunków w
domu, akceptacja zachowań dzieci w czasie nauki (słuchanie muzyki, poruszanie
się, głośne mówienie, bawienie się piłeczką), a z drugiej – zrozumienie sposobu
pracy nauczycieli, to czynniki sprzyjające osiąganiu przez uczniów wysokich
wyników.
Następne dwa modele dotyczą nauczania i tworzenia sytuacji
edukacyjnych. Warto zastanowić się, w jaki sposób uwzględniając style uczenia
się organizować proces edukacyjny w klasach w oparciu o te modele.
Model Honey i
Mumfords
W tym
modelu (zbliżonym do cyklu Kolba) wyróżnia się cztery osobne etapy uczenia się
przez doświadczenie. Efektywne uczenie się przewiduje przejście przez wszystkie
etapy, jednak rozpocząć ten proces można w dowolnym punkcie. Uczący się poruszają
się wokół całego cyklu tak długo, dopóki nie będzie nauczony. Każdy uczący
się preferuje jeden z etapów i używa go częściej i dłużej niż innych.
1. Konkretne
doświadczenie
– czytanie, słuchanie, wykonanie
doświadczenia zgodnie z instrukcją, obserwowanie pokazów i eksperymentów,
przypominanie sobie i opisywanie własnych doświadczeń i obserwacji.
Aktywiści - ludzie, którzy dobrze
się uczą w tym etapie - są towarzyscy i otwarci, lubią nowe doświadczenia,
pracę z innymi przy rozwiązywaniu problemów. Chętnie odgrywają różne role,
eksperymentują w sposób spontaniczny, nie boja się popełniać błędy.
Nie uczą się efektywnie, kiedy
słuchają wykładów, czytają lub piszą.
2. Refleksyjna
obserwacja –
refleksja i analiza doświadczenia, przeczytanych informacji lub treści wykładu,
obserwacji eksperymentów i pokazów, własnych doświadczeń i obserwacji.
Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: co z tego wynika, co to oznacza poprzez
dyskusję, sporządzanie notatki
Refleksyjni obserwatorzy uczą się efektywnie przez obserwację i
myślenie, wykazują się zazwyczaj dużą rozwagą. Rozpatrują różne możliwości,
analizują rozwiązania, rozważają ich znaczenie, czasami zajmuje im to dużo
czasu. Ich wnioski są poparte
argumentami.
Pracują efektywnie, jeśli musza
przestrzegać ustalonego czasu i są „popędzani”.
3. Abstrakcyjna
konceptualizacja –
wyciąganie wniosków, rozpoznawanie zasad i schematów, odnajdywanie prawidłowości
i reguł.
Ludzie, którzy dobrze uczą się w
tym etapie.
Teoretycy wykazują się logiką
myślenia i konstruują wnioski i teorie w procesie nauki. Lubią, by działanie były poparte teorią, pomysłami i
faktami. Chętnie zadają pytania i oczekują wyjaśnień.
Teoretycy lubią uporządkowane zajęcia o jasnej
strukturze.
4. Aktywne
eksperymentowanie – wykorzystanie
wniosków, realizacja nowych pomysłów, rozwiązanie problemów, tworzenie nowych tekstów,
doświadczeń, rozwiązań.
Ludzie, którzy dobrze uczą się w
tym etapie
Pragmatycy są praktyczni oraz lubią
rozwiązywać konkretne problemy. W cyklu uczenia się
jest to faza planowania. Pragmatycy
nie lubią długich dyskusji. Chcieliby jak najszybciej przystąpić do działania –
wdrażać nowe pomysły w życie. Pragmatycy potrzebują powiązania teorii z
praktyką, lubią uczyć się tego, co uznają za przydatne. Teorie, zasady i reguły są dla nich tylko
wówczas ważne, gdy dają się przełożyć na praktyczne działania. Lubią na bieżąco
otrzymywać informacje zwrotną.
Model
Blooma
Bloom wyróżnia trzy typy nauczania
- uczenia się: poznawczy – skupiony na
wiedzy, emocjonalny
(związany z nastawieniem), psychomotoryczny
(skoncentrowany wokół umiejętności).
Typ poznawczy
W modelu poznawczym uczący się
rozpoczyna od zapamiętywania faktów, stara się je zrozumieć, ocenić, a
następnie zastosować w sytuacjach praktycznych. Uczenie się powinno przebiegać systematycznie
krok po kroku. Uczący się przechodzi do kolejnego etapu po zakończeniu
poprzedniego. Nauczyciel stosuje ten model w nauczaniu przedmiotów wymagających
zrozumienia i stosowania wiedzy.
Etap
|
Przykład
|
Zapamiętywanie
|
„Zacytuj”
|
Rozumienie
|
„Wyjaśnij swoimi słowami”
|
Stosowanie
|
„Skorzystaj z instrukcji, zrób”
|
Analiza i ocena
|
„Wybierz sposób rozwiązania”
|
Tworzenie
|
„Rozwiąż problem”
|
Typ
emocjonalny
W modelu emocjonalnym celem jest
rozwijanie umiejętności społecznych, rozwiązywanie problemów, kształtowanie
postaw. Uczniowie skupiają się na emocjach, wartościach i motywacji.
Etap
|
Przykład
|
Odbieranie wiedzy
|
„Posłuchaj”
|
Odpowiadanie
|
„Przedyskutuj”
|
Ocenianie
|
„Zobacz różnice i odrębność”
|
Organizowanie
|
„Poczuj się odpowiedzialny”
|
Internalizowanie
|
„Postrzegaj i oceniaj w sposób
obiektywny”
|
Typ
psychomotoryczny
W tym obszarze uczący się jest
skupiony na rozwijaniu umiejętności fizycznych. Uczenie się również przebiega
etapami.
Etap
|
Przykład
|
Percepcja
|
„Zaobserwuj”
|
Ustawianie
|
„Określ etapy powstawania”
|
Reakcja sterowana
|
„Złóż model według instrukcji”
|
Mechanizm
|
„Zrób to sam bez instrukcji”
|
Złożona reakcja otwarta
|
„Zrób to w nowej sytuacji”
|
Adaptacja
|
„Wytłumacz innym, jak to zrobić”
|
Zapoczątkowanie
|
„Utwórz program szkoleniowy,
przeprowadź lekcję”
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz