Aktywne
czytanie
Jedną z najważniejszych kompetencji, w jakie szkoła powinna
wyposażyć ucznia jest umiejętność
czytania ze zrozumieniem. Żeby osiągnąć ten cel nauczyciel musi sprawić,
by uczeń był aktywny, tworzył w myślach pytania dotyczące tekstu, tworzył jego
własna wersję. Można zachęcić uczniów do
aktywnego czytania poprzez:
1) interesujące
zadanie, np. rozwiązanie problemu dzięki informacja zawartym w tekście;
2) sporządzenie
streszczenia, mapy myśli, wypisanie kluczowych informacji;
3) uporządkowaniu
materiału;
4) znalezienie
odpowiedzi na pytania;
5) znalezienie
kontrargumentów do prezentowanych w tekście opinii;
6) przygotowanie
prezentacji zdobytych informacji (np. plakat);
7) przygotowanie
się do dyskusji na podstawie tekstu.
Te zadania są wstępem do dalszej pracy z poznanymi
treściami. Uczniowie po wykonaniu zadania najpierw w grupach powinni
przedyskutować swoje propozycje, a potem mieć możliwość przedyskutowania ich na
forum. W tym momencie nauczyciel może wychwycić błędy w myśleniu i odpowiednio
je skorygować.
Inną forma zachęcenia do uważnego czytania jest zastosowanie
metody układanki. Nauczyciel dzieli
klasę na cztery grupy eksperckie. Każda grupa otrzymuje jedną z czterech części
informacji dotyczących tematu lekcji.
Uczniowie najpierw czytają samodzielnie informacje, następnie w swoich grupach
eksperckich dyskutują na ich temat i
wybierają informacje kluczowe. Drugim etapem jest zmiana grup na uczące się –
czteroosobowe. W grupie uczącej się jest po jednym ekspercie z każdej grupy
eksperckiej, tak b y grupa ucząca się miała całość informacji dotyczących
tematu lekcji. W grupach uczących się eksperci
przekazują nowe wiadomości innym i zbierają pytania i wątpliwości. W
trzecim etapie może nastąpić powrót do grup eksperckich, które poszukują
odpowiedzi na zgłoszone pytania i wątpliwości i konsultują się z nauczyciele,
po czym na forum całej klasy wyjaśniają je.
Kierowane
odkrywanie
Kierowane odkrywanie zakłada pracę uczniów w grupach i
samodzielne dochodzenie do wniosków (odkryć). Najprościej będzie zilustrować te
metodę na przykładach.
Przykład 1. Cel: uczniowie rozumieją, ze niezależnie od
wielkości koła, stosunek jego obwodu do średnicy jest taki sam 3,14… (p). „Zakładamy, że uczniowie rozumieją pojęcia
„obwód” i „średnica”. Nauczyciel może powiedzieć: Dostaliście ode mnie koła
różnej wielkości. Zmierzcie je i spróbujcie odszukać w zgromadzonych danych
jakieś prawidłowości”[1]
W wypadku takiej lekcji nie podajemy uczniom celu lekcji na jej początku. Przykład 2. Cel: Uczeń wie, jaka zmienna ma
wpływ na okres drgań wahadła. „Nauczycie może poprosić uczniów, żeby
próbowali zgadnąć, jakie zmienne mogą mieć wpływ na czas potrzebny od jednego pełnego wychylenia
wahadła, i zaplanować eksperyment, który pozwoli im sprawdzić każdą z tych
zmiennych po kolei. W ten sposób dowiedzą się, jak różne zmienne wpływają na
czas potrzebny do jednego pełnego wychylenia”[2]. W odkrywaniu
uczniowie są aktywni i samodzielni w dochodzeniu do wniosków. Rolą
nauczyciela jest dokładne wyjaśnienie, czego nauczyciel od nich oczekuje i
dostarczenie odpowiednich materiałów do przeprowadzenia przez uczniów
eksperymentów lub pomiarów. Nauczyciel
musi również stale monitorować i wspierać uczniów, a w razie potrzeby
naprowadzać ich na właściwy trop tak, by wykonanie zadania zakończyło się
sukcesem. Z drugiej strony – najważniejsze jest tu odkrywanie, więc kierowanie przez nauczyciela powinno być
ograniczone. Czym lepiej nauczyciel zna swoja klasę, czym trafniej dobierze
grupy i ewentualnie wskaże lidera, tym mniejszy będzie jego wkład w odkrywanie.
Pracę uczniów w grupach należy nadzorować tak, by w
odpowiednim momencie zażegnać nieporozumienia, jeśli grupa podąża w
niewłaściwym kierunku lub zaprzestaje pracy. Warto ustalić, że po określonym
(krótkim) czasie każda z grup przedstawi swój pomysł na kolejne działania, a
nauczyciel albo zatwierdzi ten plan albo zadając pytania nakieruje uczniów na
inne rozwiązanie.
Studium przypadku i przykład
Studium przypadku może być analiza zadania, jego błędnego
rozwiązania i określenie, w jaki sposób zadanie powinno być wykonane poprawnie.
Podobnie działa „przykład”, jednak tu uczniowie otrzymują do zbadania poprawnie
wykonane zadanie lub pracę. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest połączenie obu form
– uczniowie analizują dwie prace (rozwiązania zadania czy problemu) i decydują,
która z nich jest prawidłowa. Swoją opinie muszą uzasadnić, a dzięki temu
lepiej uświadamiają sobie zasady i zależności. Kolejnym krokiem powinno być
samodzielne wykonanie analogicznej pracy. W
wypadku zadań tekstowych ostatnia czynnością ucznia powinno być
samodzielne wymyślenia zadania na dany temat. Układanie zadań wymaga głębokiego
przetworzenia wiadomości, jest więc najtrudniejsze, a z drugiej strony pomaga
zdiagnozować, na ile uczeń zrozumiał dane zagadnienie.
Podobieństwa i różnice
Kolejnym sposobem utrwalania wiedzy, stosowanym częściej po
wprowadzeniu nowych treści przez nauczyciela (pokaz, wykład, film) jest wyszukiwanie podobieństw i różnic między
nowymi treściami a tym, co uczniowie poznali wcześniej.
Porównanie pomaga rozpoznać różnice i podobieństwa i
przedstawić je w formie zadania porównawczego, matrycy lub diagramu, w których
uczniowie wpisują to, co dwa zjawiska maja wspólnego i to, co je różni. Ta
forma pozwala jednocześnie z wprowadzaniem i przetwarzaniem nowych treści
odwołać się do znanych już uczniom informacji, powtórzyć je. Przykładem zastosowania tej techniki może być
porównanie warunków klimatycznych i krajobrazów organizmy roślinnych i
zwierzęcych: lasu równikowego wilgotnego
i sawanny (przyroda II etap edukacyjny).
Klasyfikowanie jest procesem grupowania elementów według
określonych kryteriów, cech charakterystycznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz