Studium przypadku - list prywatny

Temat:  List prywatny
Klasa: 4,5,6 (grupa mieszana)
Lekcje można przeprowadzić w klasie 4, 5 lub 6


            1. Określenie celów lekcji:
Cele nauczyciela: (Które  wymagania podstawy programowej zostaną na lekcji zrealizowane?)
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
1) sprawnie czyta teksty głośno i cicho.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:
5) tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: list, opis przedmiotu, krajobrazu, zaproszenie.
6) stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity);
2. Świadomość językowa. Uczeń:
5) pisze poprawnie pod względem ortograficznym
6) poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, cudzysłowu, dwukropka, nawiasu, znaku wykrzyknika;
7) operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (środowisko przyrodnicze i społeczne).
Ponadto: pobudzenie uczniów do docenienia miejsca, w którym mieszkają, jego walorów przyrodniczych i konotacji historycznych.
Cel dla ucznia (Jak wymagania podstawy programowej ująć w strefie najbliższego rozwoju ucznia? W jaki sposób sformułować cel w sposób zrozumiały i zachęcający ucznia do pracy?)
Napiszemy list – zaproszenie do naszej miejscowości

           2. Kryteria osiągnięcia celu (nacobezu - na co będziemy zwracać uwagę, by ocenić, czy i na ile cel został osiągnięty):
1.       Wyjaśnisz, z jakich części składa się list, zastosujesz formę listu
2.       Wyjaśnisz, jakie zwroty powinny znaleźć się w liście, zastosujesz je w praktyce
3.       Wymienisz minimum trzy powody, dla których warto  odwiedzić Twoją miejscowość
4.       We właściwy sposób zapiszesz zwroty grzecznościowe
5.       List składa się z min. 10 zdań (kl. 4)/ 14 zdań (kl. 5)/18 zdań (kl. 6)

Wprowadzenie do tematu (5-10 min)
          3. Motywowanie:
W jaki sposób  pobudzę ciekawość uczniów? Ustawienie ławek do pracy w czteroosobowych grupach. Na każdym stoliku znajduje się metodnik oraz jeden egzemplarz listu (w załączeniu).
Jak wzbudzę w uczniach pozytywne emocje? Uśmiech, poznanie uczniów poprzez przygotowane wcześniej patyczki. Wyjaśnienie, że dziś napiszemy list - zaproszenie ich rówieśników do ich miejscowości
Jakie osobiste doświadczenia uczniów łączą się z zakresem wiedzy i umiejętności związanych z lekcją? Jak mogę nawiązać do tych doświadczeń? Uczniowie znają swoją miejscowość, część z nich zna zasady pisania listu.
Jak  nawiążę do ich już posiadanej wiedzy? Jakie zadam pytania?
Czy warto przyjecać do waszej miejscowości? Dlaczego tak/nie? W jaki sposób zachęcicie rówieśników do odwiedzenia Waszej miejscowości?  (pytanie kluczowe)

         4. Sposób podania informacji i angażowania uczniów:
W jaki sposób  wyjaśnię cele, umiejętności i treści do opanowania przez uczniów? 
Jakie informacje (wiedzę) podam uczniom przed wykonaniem zadania?
W jaki sposób wprowadzę nowe pojęcia?
Jakiego rodzaju  przykładowe prace  (analogiczne do tych, jakie będą wykonywać w części praktycznej lekcji) przedstawię uczniom?
           1. Przedstawienie celu lekcji. Wyjaśnienie sposobu korzystania z metodników (żółta kartka – pracujemy, czerwona – mamy pytanie, zielona – skończyliśmy). Wprowadzenie zasady podniesionej ręki. 2 min.
           2. Uczniowie czytają list (np.  „List od Ziemi”)  w grupach zróżnicowanych wiekowo. Polecenie: „Przeczytajcie list i zastanówcie się w grupach, z jakich elementów składa się list”. Propozycje zapiszcie na kartce.
W trakcie czytania przez uczniów listu i dyskusji w grupach nauczycielka zapisuje na tablicy nacobezu. Jednocześnie sprawdza, czy nie pokazały się czerwone lub zielone kartki. Reaguje na kartki czerwone  - udziela odpowiedzi na pytania uczniów. 5 min
3.       3. Kiedy pierwsza grupa sygnalizuje zakończenie pracy losuję pierwsza osobę do odpowiedzi na pytanie „Co zawiera list?”. Odpowiedź nauczycielka zapisuje na narysowanej na tablicy „kartce” w odpowiednim miejscu. Osoba, która podała pierwszą informacje losuje następnego ucznia. Każda odpowiedź jest doceniona. 3 min.
4.       Podsumowanie zapisów na tablicy. List od Ziemi nie zawiera akapitów. Pytanie do uczniów: „W jaki sposób w liście „pokażemy” wstęp, rozwinięcie i zakończenie?” (nawiązanie do wiedzy uczniów na temat akapitów).  Rozmowa w grupach – losowanie ucznia do odpowiedzi. 2 min
Po tym fragmencie lekcji na części tablicy znajduje się schemat listu.
Razem – 12 min

Część praktyczna (warsztatowa) 30-40 min
2.       Zadanie
Jakiego rodzaju zadanie związane z przetworzeniem, rozwinięciem i uzupełnieniem informacji przedstawię uczniom? W jaki sposób uczniowie zaprezentują efekty swojej  pracy? 
W  jaki sposób zaprezentuję modele i strategie, które uczniowie będą wykorzystywać  w czasie wykonywania zadań?
W jaki sposób sprawdzę, czy klasa zrozumiała zadanie?
W jaki sposób uwzględnię integrowanie różnych stylów uczenia się? 
Jak będą pracować uczniowie (indywidualnie, w parach lub grupach)?  W jaki sposób podzielę uczniów na grupy (dobiorę w pary)?
W jaki sposób uwzględnię potrzeby różnych grup uczniów w tym specjalne potrzeby edukacyjne?

  1. Zmiana grup. Nauczycielka prosi dzieci,  by zajęły miejsca w trzy-czteroosobowych grupach uczniów z jednej klasy. Przedstawia  nacobezu zapisane na tablicy i wyjaśnia, że ich zadanie polegać będzie na napisaniu listu do rówieśników lub rówieśnika i zaproszenie ich/jego/jej  do naszej miejscowości.  Sprawdzenie za pomocą świateł drogowych, czy polecenie jest jasne. 2 min.
  2. Rozmowa w grupach na temat: Dlaczego warto odwiedzić naszą miejscowość? W czasie rozmowy w grupach nauczycielka podchodzi do grup i dopytuje oraz podpowiada (np. „pomyślcie o różnych porach roku”). Podniesiona ręka. 3 min 
  3. Burza mózgów (zapisuje na tablicy wszystkie propozycje uczniów, doceniając każdą nich). 3 min 20
  4. Uczniowie w grupach piszą list zgodnie z nacobezu. Metodniki do  sygnalizowania problemów.  Po pewnym czasie (obserwacja tempa pracy uczniów i dynamiki ich zaangażowania w pracę nauczycielka stosuje zasadę podniesionej ręki i  określa czas na dokończenie zadania – 4 obroty klepsydry (ok. 3 minut). 13 min
  5. Ocena koleżeńska. W zależności od sytuacji i liczby grup – prace oceniają grupy z tej samej klasy/ prace oceniają uczniowie starszej klasy, a najmłodsi razem z nauczycielem – listy najstarszych uczniów. Zadaniem oceniających jest znalezienie tylko zgodnych z nacobezu elementów i zaznaczenie plusem przy cyferkach:
1)       forma listu
2)       właściwie zapisane zwroty grzecznościowe
3)        minimum trzy powody, dla których warto  odwiedzić moją miejscowość
4)       poprawność językowa i ortograficzna
5)       list składa się z min. 10 zdań (kl. 4)/ 14 zdań (kl. 5)/18 zdań (kl. 6) 5 min
  1. Oddanie listów autorom. Informacja zwrotna dla nauczyciela – grupy sygnalizują poprzez głosowanie, które nacobezu zostały ocenione plusem.  2 min
  2. Poprawienie listów przez grupy. Grupy odczytują swój list. Nauczycielka zbiera prace uczniów. 7 min
  3. Podziękowanie za pracę na lekcji. 2 min.

3.       Materiały i modyfikacje:
Jakie zastosuję zróżnicowane materiały i zadania?
Jakie materiały dodatkowe, pomoce dydaktyczne przygotuję dla uczniów?




4.       Monitorowanie i wspieranie
W jaki sposób będę monitorować pracę uczniów?
Których uczniów będę obserwować w czasie pracy?
W jakich momentach będę udzielać im informacji zwrotnej? 
W jaki sposób będę oceniać pracę uczniów?
Jakie zastosuję metody by ocenić i poinformować uczniów o stopniu osiągania celów?

Samoocena i ocena koleżeńska. Bieżąca obserwacja uczniów, wspieranie (patrz pkt. Podsumowanie)


Podsumowanie
5.       Dzielenie się wiedzą
Jak dowiem się, które umiejętności  uczniowie uznają za przydatne w przyszłości?  
W jaki sposób zachęcę uczniów do zastanowienia się nad  swoim uczeniem się?
Jakie zadam pytania, by uczniowie mogli podzielić  się spostrzeżeniami na temat swojego uczenia się? 
W jaki sposób umożliwię uczniom przedstawienie pytań i pomysły, które pojawiły się w czasie lekcji?
  1. Odczytanie listów – docenienie każdej pracy oklaskami i odpowiedź chętnych na pytanie: Co Wam się w tym liście szczególnie podobało? W razie potrzeby nauczyciele dopowiada, np. „Podobały mi się rozbudowane zdania, (tu cytat)”. „Zwróciłam uwagę na wiele informacji dotyczących historii”, „zauważyłam poetyckie opisy”. Ważne jest, by w każdej pracy dostrzec wartość.

6.       Refleksja
W jaki sposób ocenię na ile zostały osiągnięte cele lekcji?
Analiza prac uczniów, dyskusja z nauczycielami obserwującymi lekcję.
7.       Praca domowa
Jaką pracę domową zadam uczniom?
Brak pracy domowej.

2 komentarze:

annyaa7400 pisze...

Budowanie zespołu to faktycznie nie jest prosta sprawa, nawet szkolenia dla biznesu o tym mówią. Ale bardzo przydatny wpis, na pewno skorzystam, dziękuję.

Anonimowy pisze...

Dzielenie się wiedzą, umiejętnościami oraz budowanie zespołu to naprawdę trudne do ogarnięcia rzeczy, które wiążą się z posiadaniem doświadczenia. Poza tym jest to dobry temat na szkolenia, a Warszawa to miasto pełne możliwości i na pewno można je tam zorganizować. Poza tym klasa to naprawdę trudny i różnorodny zespół do ogarnięcia, nad którym trzeba długo pracować, aby go w jakimś stopniu zgrać :) Pozdrawiam serdecznie! :)