Temat: List prywatny
|
||
Klasa: 4,5,6 (grupa mieszana)
Lekcje można przeprowadzić w klasie 4, 5 lub 6
|
||
1. Określenie celów lekcji:
Cele nauczyciela: (Które wymagania podstawy programowej zostaną na lekcji zrealizowane?)
I. Odbiór wypowiedzi i
wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
1) sprawnie czyta teksty głośno i
cicho.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie
i pisanie. Uczeń:
5) tworzy wypowiedzi pisemne w następujących
formach gatunkowych: list, opis przedmiotu,
krajobrazu, zaproszenie.
6) stosuje w wypowiedzi pisemnej
odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy
gatunkowej (w tym wydziela akapity);
2. Świadomość językowa. Uczeń:
5) pisze poprawnie pod względem
ortograficznym
6) poprawnie używa znaków interpunkcyjnych:
kropki, przecinka, znaku zapytania, cudzysłowu, dwukropka, nawiasu, znaku
wykrzyknika;
7) operuje słownictwem z określonych
kręgów tematycznych (środowisko przyrodnicze i społeczne).
Ponadto: pobudzenie uczniów do
docenienia miejsca, w którym mieszkają, jego walorów przyrodniczych i
konotacji historycznych.
Cel dla ucznia (Jak wymagania podstawy programowej ująć w strefie najbliższego rozwoju
ucznia? W jaki sposób sformułować cel w sposób zrozumiały i zachęcający
ucznia do pracy?)
Napiszemy list – zaproszenie do naszej miejscowości
|
||
2. Kryteria
osiągnięcia celu (nacobezu - na co będziemy zwracać uwagę, by ocenić,
czy i na ile cel został osiągnięty):
1.
Wyjaśnisz, z jakich części składa się list, zastosujesz formę listu
2.
Wyjaśnisz, jakie zwroty powinny znaleźć się w liście, zastosujesz je w
praktyce
3.
Wymienisz minimum trzy powody, dla których warto odwiedzić Twoją miejscowość
4.
We właściwy sposób zapiszesz zwroty grzecznościowe
5.
List składa się z min. 10 zdań (kl. 4)/ 14 zdań (kl. 5)/18 zdań (kl. 6)
|
||
Wprowadzenie do tematu (5-10 min)
|
||
3. Motywowanie:
W jaki sposób pobudzę ciekawość
uczniów? Ustawienie ławek do pracy w
czteroosobowych grupach. Na każdym stoliku znajduje się metodnik oraz jeden
egzemplarz listu (w załączeniu).
Jak wzbudzę w uczniach pozytywne emocje? Uśmiech, poznanie uczniów poprzez przygotowane wcześniej patyczki.
Wyjaśnienie, że dziś napiszemy list - zaproszenie ich rówieśników do ich
miejscowości
Jakie osobiste doświadczenia uczniów łączą się z zakresem wiedzy i
umiejętności związanych z lekcją? Jak mogę nawiązać do tych doświadczeń? Uczniowie znają swoją miejscowość, część z nich zna zasady pisania
listu.
Jak nawiążę do ich już
posiadanej wiedzy? Jakie zadam pytania?
Czy warto przyjecać do waszej
miejscowości? Dlaczego tak/nie? W jaki sposób zachęcicie rówieśników do
odwiedzenia Waszej miejscowości? (pytanie kluczowe)
|
||
4. Sposób podania informacji i angażowania uczniów:
W jaki sposób wyjaśnię cele,
umiejętności i treści do opanowania przez uczniów?
Jakie informacje (wiedzę) podam uczniom przed wykonaniem zadania?
W jaki sposób wprowadzę nowe pojęcia?
Jakiego rodzaju przykładowe
prace (analogiczne do tych, jakie będą
wykonywać w części praktycznej lekcji) przedstawię uczniom?
1. Przedstawienie celu lekcji. Wyjaśnienie sposobu
korzystania z metodników (żółta kartka – pracujemy, czerwona – mamy pytanie,
zielona – skończyliśmy). Wprowadzenie zasady podniesionej ręki. 2 min.
2. Uczniowie czytają list (np. „List od Ziemi”) w grupach
zróżnicowanych wiekowo. Polecenie: „Przeczytajcie list i zastanówcie się w
grupach, z jakich elementów składa się list”. Propozycje zapiszcie na kartce.
W
trakcie czytania przez uczniów listu i dyskusji w grupach nauczycielka
zapisuje na tablicy nacobezu. Jednocześnie sprawdza, czy nie pokazały się
czerwone lub zielone kartki. Reaguje na kartki czerwone - udziela odpowiedzi na pytania uczniów. 5
min
3. 3. Kiedy pierwsza grupa sygnalizuje zakończenie pracy
losuję pierwsza osobę do odpowiedzi na pytanie „Co zawiera list?”. Odpowiedź
nauczycielka zapisuje na narysowanej na tablicy „kartce” w odpowiednim
miejscu. Osoba, która podała pierwszą informacje losuje następnego ucznia.
Każda odpowiedź jest doceniona. 3 min.
4. Podsumowanie zapisów na tablicy. List od Ziemi nie
zawiera akapitów. Pytanie do uczniów: „W jaki sposób w liście „pokażemy”
wstęp, rozwinięcie i zakończenie?” (nawiązanie do wiedzy uczniów na temat
akapitów). Rozmowa w grupach –
losowanie ucznia do odpowiedzi. 2 min
Po tym
fragmencie lekcji na części tablicy znajduje się schemat listu.
Razem –
12 min
|
||
Część praktyczna (warsztatowa)
30-40 min
|
||
2.
Zadanie
Jakiego rodzaju zadanie
związane z przetworzeniem, rozwinięciem i uzupełnieniem informacji
przedstawię uczniom? W jaki sposób uczniowie zaprezentują efekty swojej pracy?
W jaki sposób zaprezentuję
modele i strategie, które uczniowie będą wykorzystywać w czasie wykonywania zadań?
W jaki sposób sprawdzę, czy klasa zrozumiała zadanie?
W jaki sposób uwzględnię integrowanie różnych stylów uczenia się?
Jak będą pracować uczniowie (indywidualnie, w parach lub grupach)? W jaki sposób podzielę uczniów na grupy
(dobiorę w pary)?
W jaki sposób uwzględnię potrzeby różnych grup uczniów w tym specjalne
potrzeby edukacyjne?
1)
forma listu
2)
właściwie zapisane zwroty grzecznościowe
3)
minimum trzy powody, dla których
warto odwiedzić moją miejscowość
4)
poprawność językowa i ortograficzna
5)
list składa się z min. 10 zdań (kl. 4)/ 14 zdań (kl. 5)/18 zdań (kl. 6)
5 min
|
||
3.
Materiały i modyfikacje:
Jakie zastosuję zróżnicowane
materiały i zadania?
Jakie materiały dodatkowe, pomoce
dydaktyczne przygotuję dla uczniów?
|
||
4.
Monitorowanie i wspieranie
W jaki sposób będę monitorować pracę uczniów?
Których uczniów będę obserwować w czasie pracy?
W jakich momentach będę udzielać im informacji zwrotnej?
W jaki sposób będę oceniać pracę uczniów?
Jakie zastosuję metody by ocenić i poinformować uczniów o stopniu
osiągania celów?
Samoocena i ocena koleżeńska.
Bieżąca obserwacja uczniów, wspieranie (patrz pkt. Podsumowanie)
|
||
Podsumowanie
|
||
5.
Dzielenie się wiedzą
Jak dowiem się, które umiejętności
uczniowie uznają za przydatne w przyszłości?
W jaki sposób zachęcę uczniów do zastanowienia się nad swoim uczeniem się?
Jakie zadam pytania, by uczniowie mogli podzielić się spostrzeżeniami na temat swojego
uczenia się?
W jaki sposób umożliwię uczniom przedstawienie pytań i pomysły, które
pojawiły się w czasie lekcji?
|
||
6.
Refleksja
W jaki sposób ocenię na ile zostały osiągnięte cele lekcji?
Analiza prac uczniów, dyskusja z
nauczycielami obserwującymi lekcję.
|
||
7.
Praca domowa
Jaką pracę domową zadam uczniom?
Brak pracy domowej.
|
Studium przypadku - list prywatny
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
2 komentarze:
Budowanie zespołu to faktycznie nie jest prosta sprawa, nawet szkolenia dla biznesu o tym mówią. Ale bardzo przydatny wpis, na pewno skorzystam, dziękuję.
Dzielenie się wiedzą, umiejętnościami oraz budowanie zespołu to naprawdę trudne do ogarnięcia rzeczy, które wiążą się z posiadaniem doświadczenia. Poza tym jest to dobry temat na szkolenia, a Warszawa to miasto pełne możliwości i na pewno można je tam zorganizować. Poza tym klasa to naprawdę trudny i różnorodny zespół do ogarnięcia, nad którym trzeba długo pracować, aby go w jakimś stopniu zgrać :) Pozdrawiam serdecznie! :)
Prześlij komentarz