Jeżeli z jakiś powodów musimy przyprowadzić lekcję „transmisyjną”
(nauczyciel mówi – uczniowie słuchają), to powinniśmy zatroszczyć się o angażowanie
uczniów. Wiadomo, że samo słuchanie nie jest najbardziej efektywnym sposobem
uczenia się. Nowe konstrukty w mózgu powstają jedynie wówczas, jeśli uczący się
jest aktywny.
Refleksja nad tym czego się uczymy jest elementem wszystkich
strategii angażowania. Uczniowie powinni mieć okazje i czas na analizowanie
materiału, odnajdywanie niezrozumiałych elementów, określanie stopnia opanowania
nowych treści. Refleksja może odbywać się indywidualnie lub w grupie.
Najkorzystniejsze jest stosowanie
takiej procedury, że najpierw refleksja dokonywana jest indywidualnie, a
dopiero potem uczniowie porównują swoje spostrzeżenia i wnioski i o nich dyskutują. Dla nauczyciela poznanie refleksji uczniów
stanowi źródło informacji na temat stopnia zrozumienia treści i sposobu
rozumowania uczniów.
Można zaproponować technikę WCU. Na początku lekcji uczniowie
wypełniają dwie pierwsze kolumny: WIEM i CHCĘ SIĘ DOWIEDZIEĆ. W czasie zajęć
lub podsumowania – sporządzają notatkę w trzeciej kolumnie UMIEM.
WIEM
|
CHCĘ SIĘ DOWIEDZIEĆ
|
UMIEM
|
Dzięki zastosowaniu tej techniki nauczyciel może zorientować
się na początku lekcji, jaką wiedzą na dany temat dysponują uczniowie. Wtpełnienie drugiej kolumny zachęca do
stawiania pytań. Uczniowie są na ogół
odzwyczajeni od tej formy aktywnosci. Wydaje się, że w szkole zadawanie pytań
jest domeną nauczycieli. A przecież mózg pracuje afektywniej, jeśli dostrzega
przydatnośc wiedzy i jest ona zgodna z jego zainteresowaniami. „CHCĘ SIĘ DOWIEDZIEĆ”
może być wskazówką dla nauczycieli, jakim zagadnieniom poświęcić więcej uwagi,
by sprostać oczekiwaniom uczniów. Ostatnią kolumnę mogą wypełniać uczniowie samodzielnie
lub po refleksji w grupach.
Przy omawianiu nowo poznanych treści wspólna nauka przynosi
kilka korzyści. Przede wszystkim uczniowie mogą spojrzeć na nowe treści z
różnych perspektyw. Badania nad uczeniem się wskazują ponadto na to, że interakcja
w grupie nie tylko wspiera zdobywanie wiedzy, ale też daje uczniowi świadomość
własnej wiedzy, którą bez takiej interakcji osiągnąć jest trudno (jeśli w ogóle
jest to możliwe) . Uczenie się w grupie
jest efektywne wówczas, jeśli grupy są odpowiednio dobrane, a ich wielkość nie
przekracza 4 osób. Optymalnie nauka przebiega w grupach 2-3 osobowych, które
łatwo jest utworzyć w układzie klasowym z dwuosobowymi ławkami uczniowskimi.
1. Streszczenie
Przy przekazywaniu nowych treści w formie podającej należy
pamiętać o tym, że zdolność aktywnego słuchania czy obserwacji jest
krótkotrwała. Można sprawić, że uczniowie słuchają narracji nauczyciela z
większym zaangażowaniem i zainteresowaniem, a zatem przez dłuższy czas, jeśli opowieść jest
ciekawa, pełna humoru i anegdot, lecz nie ma pewności, czy z tej opowieści uczniowie zapamiętają
informacje o znaczeniu kluczowym dla procesu uczenia się. Ćwiczeniem, wpływającym na rozwój pamięci
jest streszczenie informacji uzyskanych od nauczyciela. Uczniowie samodzielnie
zapisują najważniejsze ich zdaniem informacje
przedstawione przez nauczyciela - streszczają jego wypowiedź, a
następnie sprawdzają, czy podobne treści zanotowały inne osoby (w parach lub
grupach). Na zakończenie wybrani uczniowie odczytują swoje streszczania a
nauczyciel określa, co było w nich
najważniejsze i uzupełnia ewentualne braki. Streszczenie ćwiczy pamięć i
umiejętności selekcjonowania informacji. W odróżnieniu od sporządzania notatek
streszczenie powinno nastąpić po całym wykładzie/prelekcji/pogadance
nauczyciela.
2. Sporządzenie
notatek
Nauczyciel powinien przeznaczać czas na sporządzenie
notatek, podsumowania fragmentu wypowiedzi lub obserwacji. Należy również zastanowić się nad pytaniem,
na jakie uczniowie powinni udzielić
odpowiedzi w swojej notatce i zdecydować, w którym momencie pytanie zostanie
zadane (przed czy po prezentacji nowych treści). Przykładowe pytania ogólne to: Co
chciał/aby/ś zapamiętać? Co Cię zaciekawiło?
Co jest w tym najważniejsze? Pytania mogą być bardziej szczegółowe i dotyczyć konkretnych
zagadnień związanych np. z kryteriami osiągnięcia celów lekcji. Przy
formułowaniu pytań warto uwzględnić
różne ich poziomy – od takich, które wymagać będą powierzchownego
przetwarzania (zapisanie dosłownej
informacji) po takie, które wymagają
głębokiego przetwarzania (wnioski, argumenty podważające podane
informacje, całościowy obraz, z czym wiążą się uzyskane informacje).
Uczniowie mogą sporządzać notatkę samodzielnie, a potem
porównać ja z tym, co zapisał inny uczeń. Innym rozwiązaniem jest dyskusja w
parach i sporządzenie wspólnej notatki
lub podsumowania. W każdym z tych przypadków
nauczyciel powinien sprawdzić, czy uczniowie rzeczywiście dostrzegli
informacje o znaczeniu kluczowym i je zapisali.
W starszych klasach można wprowadzić przedstawiony poniżej
sposób notowania.
?
|
Notatki w trakcie wykładu/prelekcji/pokazu/pogadanki/doświadczenia
|
J
|
Wnioski:
|
W środkowej kolumnie uczniowie notują na bieżąco wszystkie
informacje. W kolumnie „?” – pytania, jakie nasuwają im się w trakcie słuchania
lub obserwacji. W trzeciej kolumnie – wszystko, co ich rozbawiło lub
rozśmieszyło. Na końcu (lub jako praca domowa) pojawiaja się wnioski lub najważniejsze
zagadnienia poruszane w trakcie lekcji. Oczywiście warto przyjrzeć się wnioskom
uczniów i w miarę potrzeb korygować je.
3. Opracowanie
pytań i przewidywanie
Ta technika polega na zastanowieniu się przez uczniów nad
tym, jakie jeszcze informacje są
potrzebne do pełnego zrozumienia
zagadnienia, i opracowaniu pytań do nauczyciela po zapoznaniu się z
częścią treści lub całym materiałem informacyjnym. Uczniowie opracowują pytania indywidualnie
lub w grupach.
Inną formą jest przewidywanie, co nastąpi w kolejnej części
prezentacji, stawianie hipotez co do wyniku doświadczenia czy wydarzeń w
kolejnej części filmu. Również w tym wypadku nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzi.
4. Pozawerbalne
przedstawienie informacji
Sporządzenie notatek, streszczenia, podsumowania i opracowanie
pytań należą do werbalnych metod angażowania uczniów – we wszystkich tych
przypadkach stosujemy językowe formy przetwarzania informacji. Dla wielu uczniów bardziej trafnym sposobem
będzie stosowanie technik
pozawerbalnych: tworzenie mapy mentalnej lub innego przedstawienia
graficznego, tworzenie modelu, rysowanie obrazu lub piktogramu czy tworzenie
kinestetycznych reprezentacji treści (np. pokaz czy inscenizacja). Takie formy
pracy uwzględniają wielorakie kanały sensoryczne uczniów i wspomagają
przetwarzanie informacji przez kinestetyków i wzrokowców. Takie formy przedstawiania informacji
wymagają analizy treści, zastanowienia się, co z czym się łączy,
uwewnętrzniania wiedzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz