Odwrócona
klasa (flipped classroom) to odwrócenie procesu edukacyjnego, w którym uczniowie
zamiast odrabiania pracy domowej wynikającej z poprzedniej lekcji przygotowują
się do mających nastąpić zajęć. Wykonywanie
zadań utrwalających w domu często
prowadzi do utrwalania błędów lub błędnego
rozumowania. Nierzadko wymaga lub prowadzi do zaangażowania rodziców, którzy
nie mając przygotowania merytorycznego błędnie tłumaczą dzieciom
niektóre zagadnienia. Sama popełniałam tego typu błędy, np. wprowadzając „x”
kiedy moje dzieci były w pierwszej czy drugiej klasie szkoły podstawowej.
W odwróconej
lekcji uczniowie przygotowują się do lekcji na podstawie wcześniej otrzymanych
materiałów (multimedia, książki, internet i inne) lub wyszukują informacje
samodzielnie, zapoznają się z nowymi treściami na podstawie materiałów źródłowych lub tekstów przygotowanych przez nauczyciela. Korzystanie ze źródeł internetowych służy również
temu, by dzieci i młodzież dostrzegli, że nie wszytskie informacje zamieszczane
w sieci są zgodnie z prawdą.
Uczniowie przychodzą
na lekcję już przygotowani i mogą wyjaśnić swoje wątpliwości przez zadawanie
pytań nauczycielowi i przećwiczenie zadań w praktyce. Nauczyciel obserwuje
proces wykonywania zadań i może na bieżąco korygować błędy i wskazywać, co
uczeń już potrafi, z czym radzi sobie dobrze.
Zastosowanie
tej metody pozwala na skrócenie procesu edukacyjnego. Praca na lekcji koncentruje
się na tym, co sprawia uczniom największą trudność.
Metoda
odwróconej klasy składa się z następujących etapów:
- wybór tematu – uczniowie z nauczycielem (lub sam nauczyciel) wybierają temat do realizacji;
- opracowanie tematu – uczniowie pracują w domu samodzielnie lub w grupach na podstawie materiałów dydaktycznych przekazanych przez nauczyciela;
- systematyzacja zdobytej wiedzy – uczniowie w obecności nauczyciela na lekcji wyjaśniają wątpliwości i porządkują zdobytą wiedzę;
- ewaluacja – uczniowie recenzują i oceniają zdobytą wiedzę.
Praca tą
metodą może początkowo sprawiać różne trudności – np. nie wszyscy uczniowie
będą przygotowani do pracy na lekcji. Tu
warto zaangażować rodziców i poprosic ich o pomoc i wsparcie. Zwykle z czasem
te trudności zanikają. Uczniowie staja się bardziej odpowiedzialni za swoje
uczenie się.
Przydatne
linki:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz