Na pytania:
„Jak pomóc dziecku skupić uwagę? Jak ćwiczyć, by się rzadziej/trudniej
rozpraszalo? Jak podawać wiedzę, by skupiała uwagę?” nie ma jednej odpowiedzi.
Każdy człowiek jest inny, ludzie (a zatem również dzieci) różnią się od siebie
pod wieloma względami.
Wśród
mnóstwa różnych typologii możemy wyróżnić temperament, dominującą półkulę
mózgową, dominujące kanały sensoryczne, potrzeby fizyczne, społeczne,
otoczenie.
Żeby
skutecznie pomóc dziecku skupiać uwagę i uczyć się trzeba najpierw zrozumieć je
w każdym z tych aspektów. Dla rodziców najprostszym sposobem jest obserwacja. Najpierw
wyjaśnię, co obserwować i jak wyciągać wnioski, a potem – jak zaspokajać
potrzeby z tych wniosków wynikające.
Zacznijmy od
sprawdzenia, która półkula mózgowa odgrywa większą rolę w myśleniu Twojego
dziecka. Postaraj się odpowiedzieć na kilka pytań (możesz wybrać jedną z
odpowiedzi lub obie):
Czy
Twoje dziecko potrafi zagrać na instrumencie lub zaśpiewać usłyszaną melodię?
a) Tak,
bez trudu
b) Nie,
a jeśli, to z trudem
Gdy
dziecko, gdy coś składa (np. klocki Lego) lub montuje:
a) woli
czytać lub słuchać instrukcji, a następnie postępować zgodnie z ich
wskazaniami,
b) woli
korzystać z ilustracji i diagramów lub po prostu samemu się wszystkim zająć bez
jakichkolwiek wskazówek.
Gdy
mówisz do dziecka:
a) wraca
ono więcej uwagi na słowa, nie przywiązując znaczenia do komunikacji
pozawerbalnej,
b) zwraca
ono więcej uwagi na komunikację pozawerbalną, na przykład na twój wyraz twarzy,
ruchy ciała, tembr głosu.
Gdy
czytasz książkę dziecku (lub ono samo czyta):
a) bez
trudu powtarza usłyszane lub przeczytane przez siebie słowa,
b) opowiada
treść swoimi słowami (widzi w głowie akcję książki niczym film).
Gdy
dziecko rozwiązuje zadanie matematyczne, który ze sposobów jest dla niej/dla
niego łatwiejszy?
a) rozwiązuje
je w formie cyfr i słów,
b) używa
materiałów, które można dotknąć, lub używa palców.
Czy
w pokoju lub na biurku dziecka panuje:
a) ład
i porządek?
b) bałagan
i nieporządek z punktu widzenia innych, jednak dziecko doskonale wie, gdzie co
jest.
Gdy
dziecko opowiada o jakimś zdarzeniu:
a) opowiada
o zdarzeniach ze wszystkimi szczegółami podanymi we właściwej kolejności,
b) opowiada
o głównym szczególe jakiegoś zdarzenia.
Kiedy
opowiadasz dziecku o jakimś zdarzeniu:
c) lubi
ono słuchać o zdarzeniach ze wszystkimi szczegółami podanymi we właściwej
kolejności,
d) niecierpliwi
się, jeśli szybko nie przechodzisz do sedna sprawy.
Gdy
dziecko rozwiązuje łamigłówkę lub tworzy coś:
a) praca
przebiega gładko, mimo że nie widziało ono wcześniej efektu końcowego
b) musi
ono zobaczyć efekt końcowy, zanim zabierze się do pracy
Gdy
instruujesz dziecko:
a) bez
problemu stosuje się ono do instrukcji,
b) wymyśla
ono nowy sposób zrobienia tego czegoś lub spróbuje zrobić to po swojemu.
Które
z poniższych stwierdzeń najlepiej pasuje do Twojego dziecka?
a) zazwyczaj
prawidłowo zapisuje słowa i liczby,
b) czasami
myli litery i cyfry lub zapisuje niektóre słowa, litery i cyfry w odwrotnej
kolejności lub od tyłu.
Co
bardziej pasuje do Twojego dziecka?
a) wymawia
słowa poprawnie i we właściwym porządku.
b) czasami
miesza słowa w zdaniu lub wypowiada niewłaściwe słowo, chociaż wie, co chce
powiedzieć.
Zwykle
dziecko:
a) rozmawiając,
trzyma się tematu,
b) zmienia
temat i zaczyna mówić o czymś innym.
Dziecko
interesują bardziej:
a) prace
artystyczne, w których ma ono stosować się do ściśle określonych sposobów
postępowania lub szczegółowych instrukcji,
b) prace
artystyczne, które dają mu wolność tworzenia tego, czego chce.
Dziecko
chętnie:
a) gra
na instrumencie lub śpiewa, korzystając z tego, czego nauczyło się od innych,
b) tworzy
swoją własną muzykę, melodie i piosenki.
Dziecko
lubi:
a) sport
i zabawy, które mają ściśle określone przepisy i reguły,
b) sport
i zabawy, które umożliwiają mu swobodne zachowanie bez przestrzegania sztywnych
reguł.
Dziecko
poznaje rzeczy:
a) ucząc
się od innych ludzi, czytając lub słuchając,
b) intuicyjnie
i nie potrafi wyjaśnić, w jaki sposób się czegoś dowiedziało lub skąd coś wie.
Dziecko
częściej opowiadając:
a) trzyma
się faktów,
b) wyobraża
sobie to, co mogłoby się zdarzyć.
Dziecko
zwykle zajmuje się:
a) jedną
czynnością w danym momencie, zachowując określony porządek,
b) wieloma
czynnościami jednocześnie.
Dziecko
woli pracować:
a) w
miejscu zorganizowanym, w którym panuje porządek, ktoś mówi mu, co ma robić, krok
po0 kroku, systematycznie.
b) w
otoczeniu niezorganizowanym, gdzie ma wolność wyboru i może zająć się tym, czym
chce, gdzie może być do woli kreatywne i pomysłowe.
Oblicz
wyniki. Policz po jednym punkcie za
każdą odpowiedź „a”, „b” oraz „a” i „b”.
Jeśli przeważają
punkty w kategorii "a", dziecko wykazuje tendencję do posługiwania
się głównie lewą półkulą mózgową. Jeśli przeważają punkty w kategorii "b", dziecko wykazuje
tendencję do posługiwania się głównie prawą półkulą mózgową. Jeśli najwięcej
punktów obejmuje kategorię "a” i „b", dziecko posługuje się w zintegrowany sposób
obiema półkulami mózgowymi. Jeśli liczba punktów w kategorii "a" oraz
kategorii "b" (nie biorąc pod uwagę kategorii "a” i „b")
jest taka sama lub niemal równa, świadczy to o tendencji do posługiwania się
każdą z półkul mózgowych do różnych funkcji (dominacja zmienna).
Co z tego wynika?
Prawa
półkula mózgowa w sposób symultaniczny opracowuje informacje całościowe,
rozpoznaje kontur, jasność, barwę, wielkość. Ułatwia rozpoznawanie figur
geometrycznych oraz przetwarza i przechowuje informacje matematyczne i
muzyczne. Skupia się na podobieństwach, a nie różnicach, dlatego np. słowa „lata” i „lala” może odebrać
jako identyczne.
Przetwarza
informacje związane z emocjami, skupia się na nowych bodźcach. Prawa półkula jest "twórcza",
emocjonalna, artystyczna i holistyczna. Człowiek koduje informacje w postaci wyobrażeń i obrazów, a
nie słów. Przyjmuje różnego typu
informacji jednocześnie, postrzega całości, rozwiązuje problem przez nagłe
zrozumienie (EUREKA!). Prawa półkula
pozwala rozumieć przenośnie, odróżnia znaczenie dosłowne od treści, jakie się w
nim zawierają. Osoby o dominującej prawej półkuli odczytuję emocje w tekstach i
przekazach niewerbalnych (mimika, ton głosu, mowa ciała). Charakteryzuje je swojego rodzaju
uduchowienie, poszukują duchowości, zatopienia w modlitwie i medytacji. Kolejnymi cechami są talent do tworzenia
muzyki i umiejętność reagowania na nią oraz uzdolnienia plastyczne.
Prawa
półkula kontroluje ruchy lewej strony ciała. Ponadto: lepiej rozumie język mówiony niż pisany; kontroluje
uwarunkowany kulturalnej kierunek czytania; kontroluje i rozumie akcent,
intonację, rytm; pozwala rozumieć kontekst wypowiedzi.
Lewa półkula
mózgowa opracowuje informacje w sposób linearny (sekwencyjny element po
elemencie), porządkuje sekwencyjnie, przetwarza
reguły (również językowe), odpowiada za czytanie ze zrozumieniem, przetwarza
bodźce znane. Określana jest jako "werbalna" i odpowiada za funkcje
językowe, kontroluje mowę i sprawia, że potrafimy czytać i pisać. Skupia się na
faktach, imionach, datach i umożliwia pisanie zgodnie z zasadami ortografii.
Jest analityczna i logiczna, poddaje informacje racjonalnej, logicznej ocenie,
umożliwia rozwiązywanie skomplikowanych problemów matematycznych. Napływające informacje koduje i przetwarza ,,krok
po kroku''. Odpowiada za zdolności
matematyczne, kodowanie numerów i liczb. Rozumie dosłowne znaczenia słów.
Lewa półkula
kontroluje ruchy przeciwnej strony ciała. Ponadto odpowiada za prawidłową wymowę, rozumienie poleceń słownych,
zapamiętywanie np. imion, nazwisk, nazw posiłków, dni tygodnia, uczenie się
reguł gramatycznych. Ułatwia opowiadanie historyjek obrazkowych, pisanie
wypracowań, tworzenie definicji.
Dla
właściwego rozwoju dziecka potrzebna jest współpraca obu półkul czyli sprawne
przesyłanie różnego rodzaju informacji. Ta współpraca rozwija się w sposób
naturalny dzięki spoidłu wielkiemu. Jego uszkodzenie powoduje niemożność
komunikacji między półkulami i problemy w uczeniu się i rozumieniu świata.
Kiedy już
wiemy, w jaki sposób funkcjonują u naszego dziecka półkule mózgowe, przyjrzyjmy
się dominacji zmysłów w odbieraniu rzeczywistości i uczeniu się. Warto jednak
pamiętać o tym, że jest to charakterystyka, która zmienia się z wiekiem.
Ponadto – dominacja jednego ze zmysłów oznacza, że inne odgrywają również swoją
rolę. W trakcie uczenia się dziecko
powinno zaczynać od poznawania za pomocą dominującego kanału sensorycznego, a
potem korzystać również z innych.
Znowu zaczniemy
od obserwacji i notatek na ich temat.
- Gdy dziecko spotyka nieznaną osobę, na co zwraca uwagę w
pierwszej kolejności?
a) jak
wygląda i jak jest ubrana,
b) w
jaki sposób i co mówi, jaki ma głos,
c) co
w stosunku do niej czuje,
d) w
jaki sposób się zachowuje i co robi.
- Co najczęściej zostaje dziecku w pamięci po kilku dniach
od spotkania nowej osoby?
a) jej
twarz,
b) jej
imię,
c) to,
co czuło, będąc w jej towarzystwie,
d) to,
co dziecko robiło z tą osobą razem.
- Gdy dziecko wchodzi do nieznanego pomieszczenia, na co
zwraca przede wszystkim uwagę?
a) na
jego wygląd,
b) na
dźwięki i rozmowy, jakie się w nim toczą,
c) na
to, jak się w nim czuje,
d) na
to, co się w nim dzieje i co ty mogłoby w nim robić.
- Gdy dziecko uczy się czegoś nowego, w jaki sposób robi
to najchętniej?
a) ogląda
książki, ilustracje, wykresy, mapy,
szkice lub przedmioty,
b) słucha
informacji, dyskutuje, zadaje pytania,
c) rysuje,
dotyka przedmiotów, pisze na klawiaturze lub robi coś rękami,
d) robi
projekty, symulacje, eksperymenty, gra w gry, odgrywa role, odtwarza
rzeczywiste sytuacje z życia, dokonuje odkryć lub też angażuje się w inne
działania związane z ruchem.
- Jakie książki dziecko czyta najchętniej lub jakich
najchętniej słucha?
a) książki,
które zawierają opisy pomagające zobaczyć to, co się dzieje,
b) książki
zawierające informacje faktograficzne, historyczne lub dużo dialogów,
c) książki
o uczuciach i emocjach bohaterów,
d) krótkie
książki z wartką akcją lub książki.
- Którą z poniższych czynności dziecko wykonuje
najchętniej?
a) czyta
książkę, ogląda obrazki;
b) słucha
książki nagranej na kasetę, rozmowy w radiu, słucha muzyki lub sam muzykuje,
c) pisze,
rysuje, pisze na maszynie/komputerze lub robi coś rękami,
d) uprawia
sport, buduje coś lub gra w grę wymagającą ruchu.
- Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje
sposób, w jaki dziecko czyta lub uczy się?
a) potrafi
się uczyć, gdy słyszy muzykę, inne dźwięki lub rozmowę;
b) nie
potrafi się uczyć, gdy w pobliżu słychać muzykę, inne dźwięki lub rozmowę;
c) musi
mieć wygodne miejsce i czuć się rozluźnione; potrafi pracować zarówno przy
muzyce, jak i w ciszy, jednak dekoncentrują je negatywne uczucia innych;
d) musi
czuć się rozluźnione; potrafi pracować zarówno przy muzyce, jak i w ciszy,
jednak dekoncentruje je działalność i ruchy innych osób znajdujących się w tym
samym pomieszczeniu.
- Gdy dziecko z kimś rozmawia, gdzie kieruje wzrok?
a) patrzy
na twarz rozmówcy, chce także, by ta osoba patrzyła na jego twarz,
b) spogląda
jedynie krótko na rozmówcę, po czym jego wzrok wędruje na prawo i lewo,
c) spogląda
jedynie krótko na rozmówcę, by zobaczyć jego wyraz twarzy, po czym spogląda w
dół lub w bok,
d) rzadko
spogląda na rozmówcę, patrzy głównie w dół lub w bok, jeśli jednak pojawi się
jakiś ruch lub działanie, natychmiast spogląda w tamtym kierunku.
- Które z poniższych stwierdzeń najlepiej pasuje do
Twojego dziecka?
a) zwraca
uwagę na kolory, kształty, wzory i desenie w miejscach, w których się znajdzie;
ma dobre oko do barw i kształtów,
b) nie
znosi ciszy i jeśli jest za cicho, nuci coś, podśpiewuje lub głośno mówi,
c) jest
wrażliwy na uczucia innych ludzi, jego/jej własne uczucia łatwo ulegają
zranieniu; nie potrafi się skoncentrować, gdy nie czuje się lubiane, czuje
potrzebę bycia kochanym i akceptowanym,
d) trudno
mu wysiedzieć nieruchomo w jednym miejscu, potrzebuje dużo ruchu, a jeśli już
musi siedzieć – garbi się, wierci, stuka w podłogę butami lub niespokojnie porusza
nogami.
- Co wywołuje u dziecka największy niepokój?
a) miejsce,
w którym panuje bałagan i nieład,
b) miejsce,
w którym jest za cicho,
c) miejsce,
w którym nie czujesz się dobrze fizycznie lub emocjonalnie,
d) miejsce,
w którym nie wolno niczego robić lub jest za mało przestrzeni na ruch.
Oblicz
wyniki testu, jeśli na jakieś pytanie pojawia się więcej niż jedna odpowiedź, w
podsumowaniu uwzględnij wszystkie odpowiedzi:
- najwięcej odpowiedzi „a” – przewaga kanału wzrokowego.
- najwięcej odpowiedzi „b” – dominacja kanału słuchowego.
- najwięcej odpowiedzi „c” – dominacja kanału dotykowego.
- najwięcej odpowiedzi „d” – dziecko przetwarza poprzez
ruch (kinestetyk).
Zwróć uwagę,
który ze stylów uczenia się zajmuje drugie, trzecie i ostatnie miejsce.
Niektórzy ludzie wykształcili u siebie kilka lub nawet wszystkie cztery style
uczenia się, bywa też, iż dwa, trzy lub cztery style uczenia się są ze sobą
wzajemnie powiązane.
Powiązanie dominacji półkuli mózgowej z
dominującym zmysłem
W wyniku analizy
testów możesz określić, jaki styl uczenia się i która półkula dominują u
Twojego dziecka. Możemy „przyporządkować” je do jednej z ośmiu kategorii i
zaspokoić jego potrzeby związane z uczeniem się.
1. Wzrokowcy z dominującą lewą półkulą
mózgową
Osoby te
najpierw przyswajają informacje wizualnie, a dopiero potem zamieniają je na
język symboli (np. litery, cyfry, słowa
czy idee). Ich uwagę przyciągają obrazy: książki, gazety, czasopisma
ilustrowane, podręczniki, rysunkowe instrukcje, itp. Chętnie korzystają z
tablic, grafików, wykresów i plakatów. Czasami wydają się chodzącymi
encyklopediami, ponieważ zapamiętują wzrokowo całe fragmenty tekstów. Informacjom zmysłowym przyporządkowują nazwy i
słowa. Myślą w sposób linearny, krok po kroku i skupiają uwagę kolejno na
każdym szczególe. Gromadzą dane w sposób systematyczny, porządkują je
alfabetycznie, numerycznie lub chronologicznie. Starają się zapisywać nowe
informacje, segregują je. Gdy dzieci są starsze, jak również w dorosłym życiu osoby
o takiej charakterystyce planują, ustalają harmonogramy, sporządzają
zestawienia, z wprawą prowadzą korespondencję i programują komputery. Dobrze
radzą sobie w administracji, zarządzaniu, pracy biurowej i pracy badawczej w
każdej dziedzinie
Dzieci łatwiej
i szybciej uczą się, gdy czytają i
odbierają informacje wzrokowe w formie języka liter, słów i liczb.
Potrzebują także kontaktu wzrokowego z
mówcą. Nowe informacje należy
podawać w sposób uporządkowany, po kolei
i przedstawiać je jasno i systematycznie. Podczas nauki języka obcego
dziecko musi wiedzieć dane słowo oraz jego
definicję oraz otrzymać wizualne wskazówki dotyczące jego wymowy. Wzrokowcy mogą
się uczyć zarówno przy muzyce, jak i bez niej.
Reguły,
przepisy, formuły i regulaminy zapamiętują najlepiej, jeśli materiał prezentuje
im się w określonym porządku. Muszą nie tylko widzieć (przyglądać się), ale i
czytać. By dotrzeć do rozwiązania problemu powinni sporządzić listę kolejnych kroków do zrobienia,
tak aby mogli widzieć swój plan na papierze i upewnić się, że mają wszystko,
czego potrzeba do wykonania każdej części zadania. Szczególnie przydatny jest
dla nich organizer, kalendarz lub plan
dnia. Jeśli dziecko nie umie jeszcze czytać, może to być kalendarz z
rysunkami określonych czynności. Proces
uczenia się będzie spowolniony, jeśli muszą dokonać kondensacji lub
podsumowania tego, co czytają.
2. Wzrokowcy z dominującą prawą półkulą
mózgu
Te dzieci
zwracają szczególną uwagę na obrazy (wizerunki, elementy graficzne, kolory,
kształty, wzory) i relacje przestrzenne. Postrzegają najpierw globalny obraz
całości, a dopiero potem mogą skoncentrować się na szczegółach. Kiedy
przypominają sobie fakty i zdarzenia, „widzą” je głównie w postaci obrazów. Często
spoglądają przy tym w górę w lewo albo w prawo. Gdy słuchają kogoś, chcą go
widzieć i obserwują ruchy ust rozmówcy i wyraz jego twarzy.
Dają się
ponieść ideom i pomysłom i często tak bardzo angażują się w działanie, że tracą
poczucie czasu. Pracują nie według zegara, ale odpowiednio do wymagań, jakie
stawia im zadanie. Lubią wytwarzać ładne rzeczy i upiększać świat kolorami i wzorami.
Najbardziej
efektywnie uczą się, korzystając z pomocy
wizualnych o charakterze graficznym i ilustracyjnym, które umożliwią im
ujrzenie globalnego obrazu danego zagadnienia. Teksty pełne słów i liczb nie są
dla nich przydatne, chyba że są prezentowane w atrakcyjnej oprawie kolorystycznej, mają oryginalny kształt, wzór,
specjalną kaligrafię lub artystyczną czcionkę. Słuchanie zdaje w ich przypadku
egzamin tylko wtedy, jeśli widzą osobę mówiącą, która powinna rysować i
stosować możliwie dużo pomocy wizualnych. Jeśli dziecko nie ma czego oglądać, należy
zachęcić je do wyobrażania sobie tego, co słyszy (kolorów, wymiarów czy
kształtów). Pomaga im lepiej rozumieć i uczyć się oglądanie pokazów na żywo, przedmiotów z realnego życia, eksperymentów, odgrywanych wydarzeń, wideo,
filmów, telewizji, slajdów lub zdjęć. Mogą uczyć się zarówno przy muzyce
jak i bez niej. W uczeniu się powinni wykorzystywać naturalną umiejętność dokonywania
silnych skojarzeń, bogatych w elementy
wizualne. Bardzo korzystne są dla nich metody typu "burza
mózgów". Zanim rozpoczną pracę, musza mieć ogólny obraz całości, a instrukcje opisujące działania krok po
kroku nużą ich. Chcą od razu zabrać się
do dzieła i odkryć wszystko samemu w czasie pracy. Czytają szybciej, jeśli mogą
zamienić tekst w obrazy tak, aby mogli widzieć w głowie to, co czytają. Mają
jednak kłopoty z uchwyceniem znaczenia pojęć abstrakcyjnych, które nie niosą z
sobą oczywistych skojarzeń wizualnych (np. rodzajniki, czasowniki posiłkowe lub
przyimki). Jeśli mają więc opanować jakiś materiał abstrakcyjny, powinni
rozwinąć charakterystyczną dla prawej półkuli technikę wizualizowania
wszystkiego. Gdy uczą się na pamięć np. wiersza powinny narysować lub wyobrazić sobie treść kolejnych strof.
3. Słuchowcy z dominującą lewą półkulą mózgową
Uczą się,
gdy słuchają nowego materiału prezentowanego w formie języka za pomocą słów lub liczb, w sposób szczegółowy, krok po kroku. Myślą, wypowiadając na głos
swoje myśli i rozmawiając z innymi. Radzą sobie dobrze ze ścisłymi danymi. Są
wrażliwi na sposób mówienia innych ludzi, na ogół sami są bardzo dobrymi
mówcami. Potrzebują nieustannych bodźców słuchowych. Nie znoszą zupełnej ciszy. Jeśli jest za cicho, wytwarzają sami
niezbędne bodźce nucąc, śpiewając, gwiżdżąc, mówiąc na głos, itp. Ciszy
potrzebują tylko w trakcie nauki, gdyż hałas, muzyka, rozmowa rozprasza ich
uwagę, nie mogą wtedy "słuchać" własnych myśli. Pracują w sposób
sekwencyjny, uporządkowany.
Przyspieszają
proces uczenia się słuchając i mówiąc w
jego trakcie. Uczą się szybko w czasie wykładów, ustnych prezentacji i
dyskusji. Szczegóły zapamiętują wtedy, jeśli przedstawia się je systematycznie
i krok po kroku. Nowy materiał powinni słyszeć, rozmawiać o nim, odczytywać go
na głos. Szybko chwytają sens werbalnych komunikatów i nie muszą zamieniać ich
na obrazy. Pomocne są więc dla takie materiały jak płyty i dyktafon, filmy, taśmy wideo, a także radio i telewizja.
Czytając słyszą wszystkie słowa w swojej głowie. W czasie czytania powinni
robić częste przerwy i zadawać sobie pytania na temat tego, co czytają.
4. Słuchowcy z dominującą prawą półkulą
mózgową
Również uczą
się efektywnie słuchając, są wrażliwi na dźwięki, muzykę, rytm, tembr głosu
oraz silnie nacechowane emocjonalnie słowa, które dają pogląd o ogólnym obrazie
całości. Mają dobry słuch muzyczny, szczególnie odpowiada im muzyka
relaksacyjna z dźwiękami przyrody. Nie lubią całkowitej ciszy. Jeśli spotykają
się z taką sytuacja sami wytwarzają niezbędne bodźce gwiżdżąc, nucąc, wystukują
rytm palcami itp. W czasie rozmowy zwykle patrzą na boki, w stronę swoich uszu.
Szybko wyczuwają czyjeś emocje i reagują
na nie: ukryty gniew, złość, ironia budzą w nich niepokój, a za przyjazne,
sympatyczne podejście rewanżują się tym samym. Może się wydawać, że czytają w
myślach innych ludzi. Mają silnie rozwiniętą intuicję, odkrywają rozmaite
wiązki i relacje, jednak kiedy chodzi o
szczegóły, mogą popełniać błędy. Liczbę 378 mogą odczytać i zapamiętać jako 738
albo 837.
Przyspieszają
proces uczenia się słuchając dźwięków,
muzyki lub silnie nacechowanych emocjonalnie słów, umożliwiających im
przegląd sytuacji lub dających pogląd na
ogólny obraz całości. Niezbyt chętnie korzystają z tekstów drukowanych. Lepiej jeśli sami zapiszą nowe informacje i
sami je odczytają, będą o nich mówić lub nagrają je na dyktafon i potem
odsłuchają. Należy umożliwiać im kojarzenie
nowych informacji z muzyką, rytmem, rymem, rymowanką, chwytliwą piosenką
lub melodią. Chcą wiedzieć, jaki jest
cel, ku któremu zdążają, i jaki jest obraz całości. Łatwo łapią sedno
sprawy. Doskonale zapamiętują i lubią
demonstracje na żywo z racji znakomitej pamięci wizualno-przestrzennej
prawej półkuli. Słowa czytanego tekstu
powinni zamieniać w umyśle na ruchome obrazy filmowe z efektami dźwiękowymi,
wyimaginowaną muzyką i odgrywanymi przez nich dialogami. Powinni
wizualizować i mówić, najpierw rozumiejąc ogólny obraz całości, a następnie
uzupełniając szczegóły. Mogą nie być w
stanie podążać szybko za wypowiadanymi przez mówcę słowami (np. na wykładzie).
Powinni więc często powtarzać te
same wskazówki lub ważne fragmenty po kilka razy. Dobrze jest, jeśli będą odwoływać się do swoich wyobrażeń, map
myśli, realnych obiektów i pokazów.
5. Dotykowcy z dominując lewą półkulą mózgową
Ucząc się
używają rąk, palców, zmysłu dotyku oraz emocji. Często trzymają w dłoni
długopis albo ołówek i piszą coś, co pozwala im lepiej my myśleć i słuchać. Są
wrażliwi na język sprzężony z komunikatami pozawerbalnymi, takimi jak wyraz
twarzy mówcy, język ciała, tembr głosu i nastrój rozmowy. W czasie rozmowy, gdy
się zastanawiają, patrzą często w dół i w bok. Na ogół łatwo wczuwają się w
emocje innych. Chętnie gestykulują i zachowują się dość ekspresyjnie. Łatwo ich zranić. Myślą sercem i wyrażają
myśli w kategoriach uczuć. Chętnie nawiązują znajomości, ważne dla nich jest
przebywanie z rodziną i kochanymi osobami, pisanie listów i rozmowy
telefoniczne. Często działaj z entuzjazmem i łatwo fascynują się własnymi
ideami. Posługują się logiką i zdolnością do wyrażania uczuć słowami, które
przekonują innych do ich idei. Jako dorośli chętnie angażują się w zawody
mające coś wspólnego z uczuciami, pomaganiem innym, łagodzeniem cierpienia,
itp.
Uczą się
szybko, wykonując czynności wymagające
posługiwania się dłońmi i palcami. Potrzebują więc manipulowania i
dotykania przedmiotów, budowania czegoś własnymi rękami w sposób linearny. Zwykle
zapisują to, co widzą i słyszą, co
sprzyja uczeniu się sekwencyjnemu. Nowy materiał powinni łączyć z jakimiś
doznaniami fizycznymi lub emocjonalnymi. Nowe idee przyswajają jako pewien
rodzaj intuicji lub przeczuć, a następnie realizują je stopniowo, krok po
kroku. Najchętniej notują linearne, chociaż rzadko do takich notatek wracają, bowiem
sam akt zapisania pomaga ich mózgowi w przetworzeniu i zapamiętaniu informacji.
Kiedy myślą lub słuchają, powinni mieć
coś do bazgrania, rysowania i trzymania czegoś w dłoni. Powinni zapisywać i
opisywać rezultaty badań i eksperymentów, rysując, dotykając i doświadczając wszystkiego na poziomie
emocjonalnym. Szczegóły o charakterze wzrokowym i słuchowym zapamiętują
najlepiej w powiązaniu z emocjami. Doskonale zapamiętują wszystkie ciepłe
uczucia. W uczeniu się korzystają tylko z muzyki, którą lubią i która budzi
pozytywne uczucia. Czytając powinni
poczuć to, co opisują słowa i co czują postacie.
6. Dotykowcy z dominującą prawą półkulą mózgu
Są
wrażliwymi ludźmi, którzy mają skłonność do myślenia w sposób globalny.
Postrzegają ogólny obraz całości i uczą się używając dłoni i palców, zmysłu
dotyku i emocji. Wykorzystują intuicję, wyobraźnię, język wyrażający uczucia i
słowa nacechowane sensorycznie. Radzą sobie dobrze z odczytywaniem komunikatów
pozawerbalnych, a także sami wyrażają się w ten właśnie sposób, robiąc miny i
wydając dźwięki zadowolenia i niezadowolenia także gestykulując. Są wrażliwi na
uczucia innych i własne. Łatwo można ich zranić. Wzruszają ich smutne sceny w
książkach i filmach. Aby dobrze funkcjonować, muszą się dobrze czuć emocjonalnie. Kiedy myślą, spoglądają w dół i w bok.
Myślą sercem, nie w kategoriach słów, nowe idee i informacje przyjmują w sposób intuicyjny. Wiele rzeczy robią
impulsywnie, ale nie są zbyt
skrupulatni w przekształcaniu swoich idei w rzeczywistość. Często zgadują
trafnie, o czym myśli dana osoba. Pracują
we własny oryginalny i pełen inwencji sposób.
Uczą się
najszybciej, używając dłoni, palców i
uczuć. Ponieważ nie są wrażliwi na
język symboliczny, uczą się za pośrednictwem języka sensorycznego lub
komunikacji pozawerbalnej, co umożliwia im uzyskanie globalnego obrazu całości.
Uczą się szkicując i wykonując rysunki,
diagramy, ilustracje, mapy oraz rzeźbiąc i modelując. Do wykonywanych w
trakcie nauki rysunków rzadko jednak wracają, gdyż sama czynność rysowania
ułatwia im przetwarzanie i zapamiętywanie nowych informacji. Ponieważ nie są
wyczuleni na język abstrakcyjny, korzystne jest gdy widzą obrazy lub przedstawienia graficzne, które mogą skopiować.
Aby lepiej słuchać i myśleć muszą coś
robić z dłońmi lub coś w nich trzymać (długopis, glina, piłeczka lub jakiś
inny przedmiot). Jeśli tego nie mają, zaczynają się niepokoić, np. stukają o
blat palcami lub bawią się włosami. Potrzebują
globalnego obrazu całości, a nie drobnych szczegółów - w przeciwnym razie
gubią się. W czasie nauki powinni eksperymentować i manipulować, dając
zatrudnienie dłoniom. Narysowanie i zilustrowanie tablicy pierwiastków
chemicznych pomoże im w ich zapamiętaniu., a stukanie w klawisze komputera pomoże
im opanować program komputerowy. Jeśli
użycie rak nie wchodzi w rachubę, powinni wykorzystać wyobraźnię do
wizualizowania siebie samych wykonujących dane zadanie dłońmi i odczuwających
przy tym doznania emocjonalne. Muzyka ma
zdecydowanie korzystny wpływ w procesach uczenia się – uspokaja ich i
relaksuje, minimalizuje smutne i negatywne uczucia, podnosi na duchu. Aby
szybciej czytać i czytać z większym zrozumienie, powinni zidentyfikować się na
poziomie emocjonalnym z tematem lub jakąś postacią. Teksty czytane powinni
opatrywać ilustracjami i rysunkami. Powinni także obserwować realistyczne
demonstracje i sporządzać mapy myśli ukazujące globalny obraz całości.
7. Kinestetycy z dominującą lewą półkulą
mózgową
Myślą w sposób
zorganizowany i systematyczny, ucząc się przez ruchy swoich dużych mięśni
motorycznych. Czynności ruchowe potrafią opisywać również systematycznie i w
sposób zorganizowany, dzięki rozwiniętym funkcjom językowym, zlokalizowanym w
lewej półkuli. Lubią dużo i często się poruszać; stają się niespokojni, gdy
muszą jakiś czas przebywać bezczynnie w jednym miejscu – wiercą się lub
kołyszą, machają nogami lub od czasu do czasu podnoszą się. Lubią sporty
zorganizowane lub ćwiczenia o określonych regułach. Czują się doskonale w
sytuacji wyzwań, rywalizacji, dokonywania odkryć. Chcą zwyciężać. Lubią
rozmawiać w czasie ćwiczeń lub pracy. W czasie rozmowy lub namysłu na ogół
patrzą w dół i w bok. Ich kinestetyczne potrzeby mogą czasem oznaczać ruch
umysłowy, a więc np. przeskakiwanie od jednego tematu czy projektu do drugiego.
Mogą
przyspieszyć uczenie się, podchodząc do
tematu w sposób zorganizowany i systematyczny, krok po kroku oraz angażując
ruchowo swoje ciało i mięśnie. Są zorientowani
na język, dlatego potrafią opisywać to, co robią. Powinni wsiąść na rower treningowy i czytać lub
uczyć się w trakcie pedałowania lub też chodzić po pokoju, ucząc się
jakiegoś tekstu na pamięć. Znakomicie pomagają im gry edukacyjne, symulacje, odgrywanie ról i współzawodnictwo. W
pracy lubią korzystać z jakiejś struktury,
formuły lub planu. Powinni często wstawać
w czasie pracy lub nauki, i pisać na tablicy dużymi markerami, co daje
zatrudnienie mięśniom całych ramion, jako dodatkowy element kinestetyczny.
Lubią być demonstrantami, a nie biernymi obserwatorami pokazu, bowiem zapamiętują to, co zrobią sami, a nie
to, co robi nauczyciel lub instruktor. Przy rozwiązywaniu zadań i problemów,
powinni odnosić je do sytuacji z
realnego życia (na przykład obliczenia potrzebne do wystrzelenia rakiety na
księżyc). Jeśli ruchy ciała nie są możliwe powinni wyobrażać sobie siebie w
ruchu, działać w wyobraźni, np. w związku z czytanym tekstem, instrukcją, itp.
8. Kinestetycy z dominującą prawą półkulą
mózgu
Uczą się
poruszając dużymi mięśniami motorycznymi w kreatywny,
imaginacyjny, spontaniczny i nieustrukturyzowany sposób. Nie myślą we
kategoriach słów, lecz odbierają informacje intuicyjnie. Stają się niespokojni,
gdy muszą siedzieć w bezruchu lub długo przebywać w jednym miejscu. Potrafią
myśleć symultanicznie o kilu rzeczach i często zajmują się wieloma projektami
naraz, przy czym każdy z nich zajmuje w ich umyśle osobne miejsce. Pracują
szybko, w sposób impulsywny, pragnąc natychmiast widzieć rezultaty i zająć się
kolejnym działaniem. Widzą obraz całości, nie szczegóły. Zdarza się że uważają
jakąś pracę za ukończoną tylko dlatego, że pomyśleli o niej wcześniej.
Niektórzy wysuwają jakiś pomysł, wykonują wstępne działania, po czym przechodzą
do następnego projektu. Potrzebują więc ludzi zorientowanych na szczegóły, aby
pozbierali wszystkie kawałki i dokończyli zadanie. Są zorientowani na cel, chociaż brak im dobrej orientacji czasowej,
dlatego zwykle nie przestrzegają harmonogramów, rozkładów zajęć czy ustalonych
terminów. Po prostu dają się ponieść prądowi i robią to, na co w danej chwili
mają ochotę. W pracy błyszczą kreatywnością i wyobraźnią, chociaż inni muszą
zaakceptować u nich brak poczucia czasu. To dlatego jak dorośli albo spóźniają się
do pracy albo zostają po godzinach, zaabsorbowani zadaniem, które pragną
doprowadzić do końca. Potrafią bez słów wyrazić to, co się dzieje, używając
przy tym ramion i całego ciała do dramatyzowania lub ujawniania swoich emocji.
W rozmowie posługują się krótkimi słowami opisującymi działanie i szybko
przechodzą do sedna sprawy.
Mogą
szybciej się uczyć, poruszając się w
nieustrukturyzowany, imaginatywny i swobodny sposób. Aby się uczyć, muszą
utrzymywać swoje ciało i mięśni w ruchu. Zapamiętują
przede wszystkim to, co robili w czasie nauki. Nie potrzebują szczegółowych
instrukcji opisujących wszystko krok po kroku. Zabierają się po prostu do
rzeczy i robią to, co trzeba. Nowe informacje przyswajają w sposób intuicyjny i
emocjonalny, uczą się metoda prób i
błędów, prowadzą badania i dokonując odkryć. Rozwiązania znajdują bez słów
i pisemnych wskazówek. Ucząc się podążają od
całości do części. Łatwo chwytają i zapamiętują kwintesencję -
najważniejsze elementy i wynik końcowy. Słuchają
uważniej, gdy są w ruchu ze wzrokiem skierowanym w dół i w bok od rozmówcy.
Ucząc się powinni wykorzystywać doświadczenia
z realnego życia i symulację. Jeśli nie mogą wykonywać ruchów lub
jakichkolwiek czynności, powinni oglądać działania innych w telewizji, na wideo
lub w kinie. Aby zapamiętać to, czego się uczą powinni odgrywać materiał, nadając mu formę dramatyczna lub wizualizować
siebie samych, tak jakby w głowach wyświetlał im się film. Dobrym materiałem
edukacyjnym są wszelkie przedmioty,
którymi można manipulować, gry, materiały budowlane (klocki), narzędzia,
ekwipunek sportowy, plansze, markery, modele, itp. Powinni w czasie nauki
angażować się w rywalizację,
współzawodnictwo i realizację wyzwań. Powinni uczyć się w spokojnym otoczeniu, gdyż ruch, np. innych ludzi
rozprasza ich uwagę (na ruch są najbardziej uwrażliwieni). Czytają ze względu
na główną ideę lub globalny obraz całości, przeskakują detale i stają się
niecierpliwi, mając do czynienia ze zbyt wieloma słowami. Stąd mają tendencję
do błędnego odpowiadania na pytania sprawdzające stopień rozumienia tekstu, a
dotyczące szczegółów, sekwencji czasowych oraz abstrakcyjnych idei. Żeby
zapamiętać szczegóły muszą po prostu korzystać z kinestetycznych technik
przeznaczonych dla osób z dominującą prawą półkulą. Potrafią się uczy oglądają
jedynie ilustracje, rzucając okiem na nagłówki lub kartkując podręcznik i
wyławiając rozproszone zdania, które mogą dostarczyć im niezbędnych wiadomości
na dany temat. W trakcie nauki bardzo przydatne są dla nich diagramy, zdjęcia i ilustracje. Zanim
zabiorą się do pracy muszą znać cel,
rezultat końcowy. Na przykład powód dla
którego czytają. Nabiorą większej motywacji, jeśli poczują, że lektura
pomoże im lepiej wykonywać jakaś czynność.
1 komentarz:
Bardzo ciekawe podejście do kwestii nauczania :) Moje dziecko zdecydowanie jest wzrokowcem, zresztą tak samo jak ja. Z wielkim zainteresowaniem przeprowadzałam ten test na moich dzieciach i porównywałam wyniki :)
Prześlij komentarz