Metoda polega na wzajemnym uczeniu się uczniów. Twórcą metody LdL
jest niemiecki nauczyciel języka francuskiego Jean-Pol Martin. Wyróżniamy dwa
warianty uczenia się przez nauczanie.
Pierwszy to lekcja prowadzona przez jednego lub dwoje uczniów. W tej metodzie najczęściej uczniowie
prowadzący lekcje otrzymują od nauczyciela (np. drogą losowania) lub wybierają samodzielnie cel i temat
lekcji, którą przeprowadzą w klasie.
Nauczyciel pełni funkcje doradcy i pomaga uczniom w przygotowaniu lekcji (w
miarę potrzeb sygnalizowanych przez uczniów). Uczniowie przygotowujący
lekcję sami: wybierają lub wymyślają
sposób wprowadzenia nowego materiału, poszukują źródeł informacji, opracowują
ćwiczenia, gry edukacyjne lub karty pracy. Stosowałam tę metodę w praktyce w klasie
czwartej (trzeci rok nauki języka niemieckiego). Uczniowie przygotowywali
lekcję w parach i losowali tematy i cele lekcji. Proponowałam im swoją pomoc i
wsparcie, jednak większość z nich wolała przygotować lekcję samodzielnie. Myślę, że potraktowali to jako wyzwanie, a wyzwania MOTYWUJĄ. Ku mojemu zaskoczeniu byli niezwykle kreatywni i tylko w nielicznych przypadkach musiałam włączać się w
proces prowadzenia lekcji. Wykorzystali wiele pomysłów, które znali z moich
lekcji (uczniowie nauczyli się ode mnie), ale wprowadzieli własne rozwiązania i metody (i ja
nauczyłam się od uczniów). Inni uczniowie (uczestniczący w lekcji) zachowywali się w sposób bardziej zdyscyplinowany niż na moich lekcjach!
Wariant bardziej wymagający to uczenie się w 4-5-osobowych grupach
przez dłuższy czas.
Uczniowie samodzielnie tworzą grupy, jednak warunki określa
nauczyciel: w każdej grupie mają być
chłopcy i dziewczęta wykazujący różny
poziom wiedzy ogólnej. Korzystne jest, jeśli mają wspólne zainteresowania (np.
uprawianie sportu, gra na instrumentach muzycznych itp.). Uczniowie i uczennice
otrzymują grupowe portfolio zawierające tematy, cele, kryteria sukcesu i zadania prowadzące do ich
osiągnięcia. Samodzielnie wybierają
zagadnienia, którymi chca się zająć w określonym czasie.
Pracując w grupie, uczniowie zmieniają się rolami ekspertów,
zależnie od zawartych w portfolio zadań. Oznacza to, że konkretne treści, informacje przygotowuje
jeden uczeń/jedna uczennica, a następnie uczy innych członków grupy. Swoją
pracę i współpracę uczniowie dokumentują w portfolio. Nauczyciel powienien
zadbać o to, by praca była rozłożona równiomiernie pomiędzy członkami danej grupy.
Ale jeśli taki system obejmuje wiele przedmiotów, to może zdarzyć się, że uczniowie
wybieraja sobie „specjalizacje” (Antek jest ekspertem od matematyki, a Karolina
– od niemieckiego).
Uczenie się przez nauczanie obejmuje zadania:
- sporządzanie notatek lekcyjnych na podstawie źródeł internetowych, materiałów przygotowanych samodzielnie oraz przez nauczyciela, materiałów interaktywnych
- przygotowanie zadań domowych, np. wspólnej pracy w „chmurze”
- dokumentowanie pracy lekcyjnej (również przy użyciu mobilnych nośników informacji)
- przygotowanie prezentacji (w klasie, na stronę internetową).
Uczenie się poprzez nauczanie umożliwia skuteczne, skoncentrowane
na uczniu realizowanie podstawy programowej.
2 komentarze:
Ta metoda bardzo dobrze się sprawdza i dodaje nowych umiejętności dzieciom :)
Pani Ewo ! :) Szkolenie bylo super,na ktorym bylam z Pania.Liczè na zaswiadczenie I materialy.
Grupa ze Starej ;)
Pozdrawiam,Ewa
Prześlij komentarz