O tej
metodzie wiemy już bardzo dużo, w gimnazjach realizacja projektu jest
obowiązkowa. Projekt jest jednak bardzo
często traktowany jako dodatkowy uciążliwy obowiązek, a jego przygotowanie –
jako zbędna biurokracja. Tymczasem tą
metodą można z powodzeniem pracować na lekcjach, realizować podstawę programową, angażując uczniów w
wykonanie ciekawych dla nich zadań i pozostawiając im wolność wyboru formy, w
jakiej przedstawią efekty swojej pracy. Oczywiste jest, że podręcznik w tej sytuacji
odchodzi na bok. Jednocześnie uczniowie
maja szansę uzyskać umiejętności
niezbędne w życiu: współpracy, rozwiązywania konfliktów, planowania i
samooceny.
Kilka
najważniejszych zasad dla nauczyciela:
1. zastanów się, jakie treści powinni
uczniowie opanować i jakie umiejętności nabyć
2. sformułuj cel
3. przygotuj instrukcję dla uczniów
4. zachęć uczniów do udziału w
projekcie, wzbudź ich zainteresowanie
5. pozwól uczniom pracować samodzielnie,
6. zaakceptuj niedoskonałości, doceniaj
pracę i wysiłek
7. monitoruj na bieżąco pracę grup,
pomagaj w rozwiązywaniu konfliktów
8. spraw, by efekty pracy uczniów mogły
poznać osoby spoza klasy (rodzice, inni uczniowie, nauczyciele, a może
środowisko lokalne).
9. podsumuj – pomóż uczniom
dokonać samooceny, oceń projekty.
Zasady współpracy
Przed przystąpieniem do pracy metodą projektu należy opracowac wspólnie z uczniami swojego rodzaju kontrakt - zasady współpracy. Dobrym rozwiązaniem jest odwołanie się do doświadczeń dzieci. Możemy zadać pytania: Kiedy współpraca w grupie układa się dobrze? Czego oczekujecie od swoich koleżanek i kolegów w grupie? Dzieci podają swoje pomysły (burza mózgów), nauczyciel może dodac swoje sugestie. Potem warto wybrać kilka (do 10) zasad, które uczniowie zobowiązuja się przestrzegać.
Ad. 1. Treści i umiejętności
Treści i umiejętności, jakie uczniowie powinni
opanować w szkole określa podstawa programowa, a nie podręczniki i dołączone do
nich nierzadko rozkłady materiału i "pomoce" dla nauczycieli. Stosując metodę projektu wprowadzałam kolejny
zakres materiału leksykalnego oraz dopasowywane do potrzeb struktury gramatyczne. Np.
przy temacie „Vier Jahreszeiten in Deutschland”
(Cztery pory roku w Niemczech) zależało mi na tym, żeby uczniowie
stosowali w praktyce wiedzę i umiejętności w zakresie:
·
opis
pogody w różnych porach roku
·
zajęcia
typowe dla różnych pór roku
·
opis
przyrody i krajobrazu
·
zastosowanie
przyimków miejsca
·
zastosowanie
form osobowych czasowników fahren, laufen
Metoda
projektu kształci umiejętność współpracy w grupie, dlatego na tym etapie warto
zastanowić się, w jaki sposób podzielić klasę na zespoły i ile osób powinno być
w każdej grupie. Zbyt duże zespoły pracują mało efektywnie, rodzi się w nich
więcej konfliktów, trudniej dojść do porozumienia, często niektórzy członkowie
grupy czują się niepotrzebni. Optymalne są zespoły projektowe
trzy-czteroosobowe. Można pozostawić
uczniom możliwość zdecydowania o składzie grup, jednak nie polecam tego sposobu
(przynajmniej w pierwszych projektach). Zaproponowałam uczniom losowanie,
wyjaśniając, że uczymy się współpracy, a w życiu nie zawsze będą współpracować
z tymi osobami, które sobie sami wybiorą. Powiedziałam przy pierwszym
projekcie, że następnym razem będą mogli
zadecydować, w jaki sposób dobierzemy grupy. Co ciekawe – przy kolejnych
projektach sami wybierali losowanie. W tej sytuacji nikt nie czuje się odrzucony,
nie pozostają „na marginesie” uczniowie
mniej lubiani lub postrzegani jako leniwi i nieprzydatni. I okazuje się, że współpracy mozna się nauczyć.
Ad.2. Cel i sposób prezentacji
Następnie
zastanowiłam się nad tym, jak sformułować cel w taki sposób, by uczniowie
chcieli zaangażować się w samodzielne działania: „Zachęcicie kolegów i rodziców
do podróży do różnych zakątków Niemiec ”.
To nasunęło mi myśl, by dać do wyboru kilka miejsc, dzięki temu dzieci
lepiej poznają kraj naszych sąsiadów.
Kolejnym
krokiem było określenie, w jaki sposób uczniowie będą mogli zaprezentować swoje
nowe umiejętności i ile czasu zajmie im przygotowanie się do prezentacji. Tu
warto zwrócić uwagę, że dzieci uczyły się nowych rzeczy nie tak sobie, lecz po
to, by powstał jakiś produkt końcowy. W moim projekcie prezentacja miała
składać się z części pisemnej i ustnej. Uczniowie mieli do wyboru w części pisemnej mógł to być folder,
prezentacja multimedialna, broszura, plakat, a w części ustnej - scenka, wywiad, film, spot reklamowy. Uczniowie powinni mieć możliwość wyboru
sposobu prezentacji, a w zależności od przedmiotu, celu i tematu mogą to być:
·
gra
edukacyjna
·
mini-wykład
z prezentacją multimedialną
·
inscenizacja
·
debata
·
eksperyment,
doświadczenie
·
quiz
lub konkurs
·
przeprowadzenie
lekcji dla innych uczniów (np. młodszych)
·
opracowanie
zbioru zadań
·
przygotowanie
pomocy dydaktycznych
Ad.3. Instrukcja
Uczniowie zostali podzieleni na grupy przez losowanie. Losowali karteczki z nazwami regionów Niemiec tak, by jeden region przypadał na 3-4 uczniów.
Instrukcja powinna być dość prosta i konkretna, np.:
Instrukcja powinna być dość prosta i konkretna, np.:
Temat: Vier Jahreszeiten in Deutschland (Cztery pory roku w Niemczech)
1. Cel: Zachęcić kolegów i rodziców do
podróży do różnych zakątków Niemiec
2. Nacobezu czyli na co będę zwracać uwagę przy ocenie projektu
Praca powinna zawierać:
1.
opis pogody w różnych porach roku
2.
opis zajęć typowych dla różnych pór
roku
3.
opisy przyrody i krajobrazu
4.
zastosowanie przyimków miejsca
5.
zastosowanie form osobowych
czasowników fahren, laufen
3. Sposoby prezentacji (do wyboru –
obowiązkowa część ustna i pisemna):
Pisemna: folder, prezentacja
multimedialna, broszura, plakat
Ustna:
scenka, wywiad, film, spot reklamowy
W prezentacji ustnej uczestniczą
wszyscy członkowie grupy!
4. Miejsce i czas realizacji projektu
Projekt
realizujemy na kolejnych lekcjach do ….
(tu określamy datę prezentacji), przygotowanie materiałów i informacji może
odbywać się w domu.
5. Kryteria oceny:
1.
Opis pogody (8 elementów)
……………………………….. 8 pkt.
2.
Możliwości spędzania czasu (8
możliwości)………….. 8 pkt.
3.
Poprawność językowa części pisemnej ……………… 4 pkt.
4.
Estetyka i pomysłowość części
pisemnej …………….. 2 pkt.
5.
Poprawność językowa części ustnej
……………………. 4 pkt.
6.
Bogactwo językowe części
ustnej……………………….. 2 pkt.
7.
Atrakcyjność części ustnej
………………………………….. 2 pkt.
Razem:
………………………………….. 30 pkt.
Ad. 4. Wzbudzenie zainteresowania
Już wiemy,
że uczenie się człowieka zależy od tego, na ile jest on zainteresowany tematem.
Nowość, atrakcyjność, niezwykłość pobudzają nasze mózgi do działania. Tak
utrzymuje się motywacja wewnętrzna. Tę
motywację pobudza również wyzwanie. Zanim więc przedstawimy uczniom instrukcję
należy zaciekawić ich tematem, wprowadzić w zagadnienie. W opisywanym
przykładzie był to przygotowany przeze mnie pokaz slajdów – zdjęć z kilku
ciekawych miejsc Niemiec. Komentarz ograniczyłam do minimum, a gdy uczniowie
pytali mnie, co jest na zdjęciach, wyjaśniłam,
że liczę na to, że dowiem się tego wkrótce od nich. I nie tylko ja, lecz również
ich rodzice i inni uczniowie. To drugi aspekt wpływający na motywację: mózg pyta o przydatność zdobywanej wiedzy i
umiejętności. Przydatność związana z tym, że będziemy coś komuś pokazywać,
przedstawiać na pewno nie jest równie oczywista jak np. zaplanowanie
rzeczywistej wycieczki w te miejsca, a jednak zdawała egzamin w przypadku moich
uczniów.
Trzeci
aspekt – to możliwość współpracy z innymi uczniami, czyli zaspokojenie kolejnej
„potrzeby” mózgu, jest on przecież organem społecznym.
Przy kolejnych projektach nie
musiałam wkładać wiele wysiłku w zaciekawienie uczniów. Perspektywa pracy tą
metodą była sama w sobie na tyle atrakcyjna, że wszyscy od razu angażowali się do
pracy, a gdy przez pewien czas nie stosowałam tej metody, domagali się projektu.
Ad. 5. Samodzielność
Pierwszym etapem realizacji projektu
jest określenie przez uczniów sposobu prezentacji
i zaplanowanie kolejnych działań. Zdarza
się, że dzieciaki zaproponują inny
sposób prezentacji, niż zaproponowany w instrukcji i jeśli będzie on umożliwiał
nabycie przewidzianych w projekcie
umiejętności – to warto się zgodzić.
Planowanie jest bardzo ważnym i kształcącym momentem. W życiu często coś planujemy, jednak nasze plany nie zawsze są konkretne i realistyczne. Najprostsza i najczęściej stosowaną przeze mnie formą planowania było przeprowadzenie burzy mózgów w całej klasie na temat tego, co musimy zrobić, czego się nauczyć, żeby zrealizować cel. Po wypisaniu wszystkich pomysłów następował etap ich chronologicznego uporządkowania, a potem dopisania dat. Uczniowie w grupach dzielili się zadaniami tam, gdzie było to potrzebne.
Planowanie jest bardzo ważnym i kształcącym momentem. W życiu często coś planujemy, jednak nasze plany nie zawsze są konkretne i realistyczne. Najprostsza i najczęściej stosowaną przeze mnie formą planowania było przeprowadzenie burzy mózgów w całej klasie na temat tego, co musimy zrobić, czego się nauczyć, żeby zrealizować cel. Po wypisaniu wszystkich pomysłów następował etap ich chronologicznego uporządkowania, a potem dopisania dat. Uczniowie w grupach dzielili się zadaniami tam, gdzie było to potrzebne.
Najważniejsza w nauczaniu i uczeniu
się na lekcjach projektowych jest zupełnie nowa rola nauczyciela - jako „dostawcy” informacji, które uczniom są
potrzebne do wykonania zaplanowanych projektów. To sami uczniowie określają
swoje potrzeby, tworzą listy pytań,
zwrotów, dają nauczycielce do weryfikacji listy znalezionych w słowniku wyrazów,
a przy okazji odkrywają, że słowa są
często wieloznaczne. Nauczycielka może zaproponować uczniom materiały, np.
teksty dotyczące pogody czy opisujące krajobrazy, ale może też skorzystać z
tekstów, jakie dzieci znajdą na temat danego regionu w Internecie. Uczniowie współtworzą lekcje, a nauczycielka
musi reagować elastycznie i odpowiadać na potrzeby uczniów.
Samodzielność uczniów oznacza również,
że nauczycielka powinna akceptować ich pomysły. Zamiast krytykować, może
wskazać rafy i zagrożenia, wspólnie z uczniami poszukiwać rozwiązań.
Ad. 6. Prawo do błędu i niedoskonałości.
Docenianie pracy i wysiłku
Zauważyłam, że realizując projekty,
zwłaszcza gimnazjalne, nauczycielom często bardziej niż uczniom zależy na
atrakcyjnym i doskonałym efekcie końcowym. Dzieje się tak zwłaszcza w sytuacji,
gdy prezentacja ma odbyć się na forum szkoły. Nadmierne doradzanie, korygowanie
każdej niedoskonałości, poprawianie błędów nawet wówczas, gdy uczniowie z dużym
prawdopodobieństwem sami je zauważą - to wszystko przynosi negatywne skutki. Uczniowie przestają czuć
się autorami, a dostrzegając, że ich próby nie spotykają się ze zrozumieniem i
aprobatą nauczycielki, zniechęcają się do pracy. Nie oznacza to, że nauczycielka
ma stać z boku i nic nie robić – dyskretna pomoc, pytania: Jak sądzicie, czy
może być jakieś inne rozwiązanie? Nie
bardzo rozumiem to zdanie, co mieliście na myśli? – pozwalają uczniom
samodzielnie dokonać refleksji.
Mówiąc o autonomii i samodzielności
uczniów należy zadbać o to, by efekty ich pracy nie zawierały błędów merytorycznych.
Temu służy udzielanie informacji zwrotnej do kolejnych etapów projektu – wskazanie, co już zespoły wykonały
poprawnie, dobrze, a co jeszcze wymaga pracy. Dzięki temu dajemy uczniom możliwość poprawienia
pracy i uniknięcia wpadki w czasie prezentacji.
Kiedy uczniowie pracują na lekcji w
grupach warto zastosować jedną z technik oceniania kształtującego. Są to kartki
w trzech kolorach: wyłożona na ławce żółta kartka oznacza – pracujemy, nic się nie dzieje; czerwona – ratunku, mamy
problem; a zielona – skończyliśmy etap pracy, chcemy pokazać.
Nauczyciel oprócz tego, że reaguje
na karteczki, powinien doceniać prace uczniów. To nic trudnego, wystarczy od
czasu do czasu zauważyć, że grupa pracuje intensywnie, zajmuje się tematem, a
nie pogaduszkami i nazwać to: „Świetnie,
widzę, że dyskutujecie na temat…”, „Brawo – rozdzieliliście zadania i każdy
robi swoje” itp.
Ad. 7. Monitorowanie pracy grup, pomoc
w rozwiązywaniu konfliktów
Monitorowanie pracy grup polega na
stałej obserwacji tego, jak zespoły pracują. Tu warto robić sobie konkretne
notatki (z datami i zachowaniami), żeby przy samoocenie i ocenie projektów
pomóc uczniom określić, co wpływało na współpracę korzystnie, a co nie. W
szczególnych przypadkach, gdy w jednej z grup dojdzie do konfliktu, trzeba
dowiedzieć się, na czym on polega i pomóc uczniom go rozwiązać – nie oznacza to
rozwiązania sprawy spornej za uczniów. Można konflikt omówić na forum klasy i poprosić
inne grupy o zaproponowanie rozwiązań.
Ale o konfliktach napiszę kiedy indziej, bo to temat morze.
Ad. 8. Prezentacja i świętowanie
Tu znowu muszę wrócić do tematu niedoskonałości.
Prezentacje nie musza być idealne, szczególnie w części ustnej, gdzie rodzi się
trema, szczególnie w obliczu publiczności. Jest to jednak kolejna lekcja
konkretnych umiejętności - wystąpień
publicznych, autoprezentacji. Oczywiście, przed wystąpieniem warto wykonać
próbę przed klasą, która udzieli dodatkowych wskazówek w formie informacji
zwrotnej. Efekty pracy uczniów powinny
poznać osoby spoza klasy – najczęściej są to rodzice, dla których takie
wydarzenie jest często bardzo ciekawym doświadczeniem. Widzą swoje dziecko w
innej roli, na ogół są zachwyceni, a jednocześnie maja okazję zobaczyć, co ich dziecko już
potrafi. Widzami mogą być inni uczniowie, nauczyciele czy przedstawiciele
środowiska lokalnego.
Świętowanie jest ważnym momentem – z
jednej strony pozwala rozładować napięcie, jakie towarzyszyło wystąpieniom i
prezentacjom, a z drugiej – pozwala wspólnie cieszyć się z sukcesu (bo każdy,
nawet bardzo niedoskonały projekt jest sukcesem!). W ten sposób klasa się
integruje i relacje staja się coraz lepsze. Świętowanie nie ma charakteru
wielkiego przyjęcia – wystarczy krótkie
spotkanie, podziękowanie, czekolada do podziału i odebranie gratulacji od
nauczycielki (Zwykłe „Jestem z Was dumna”,
„Byliście świetni! Dziękuję”). Warto zaangażować
rodziców, by dołączyli do świętowania i gratulacji.
Ad. 9. Samoocena
i ocena
Realizując
z uczniami projekt traktowałam efekt końcowy (prezentację i materiały pisemne) jako sprawdzian i oceniałam go punktami.
Uczniowie mieli podana punktację w instrukcji, więc niczym ich nie
zaskakiwałam. Informacja zwrotna w trakcie pracy nad projektem powodowała, że
wszyscy otrzymywali dużo punktów, co było adekwatne do ich umiejętności.
Natomiast
samoocena dotyczyła pracy zespołu i
polegała na udzieleniu odpowiedzi na kilka pytań: Co nam się udało, z czego
jesteśmy zadowoleni? Co nam nie wyszło, albo z czego jesteśmy nie całkiem zadowoleni?
Co możemy następnym razem zrobić inaczej, lepiej? Samooceny pracy zespołowej dokonują uczniowie w swoich zespołach, a potem
dzielą się swoimi przemyśleniami na forum klasy. Na analogiczne pytania
uczniowie odpowiadają w odniesieniu do siebie samych. Po tej autorefleksji chętni mogą się
wypowiedzieć, jednak nie jest to obowiązkowe – ważne jest, by każdy sam
zastanowił się nad swoją pracą i postawa w grupie.
Przykłady projektów
Pierwszy projekt klasy IV
Projekt: Tagesablauf bei uns und wo anders
Cele:
Przykłady projektów
Pierwszy projekt klasy IV
Projekt: Tagesablauf bei uns und wo anders
Cele:
- zadajesz pytania z wann, wo, woher, um wie viel Uhr, wer, was, wie lange i odpowiadasz na nie
- prawidłowo używasz am i um
- nazywasz czynności dnia codziennego
- określasz kolejność czynności zuerst, dann, danach, am Ende, zuletzt
- określasz częstotliwość: immer, oft, manchmal, selen, nie w odpowiedzi na pytanie wie oft?
- znasz i stosujesz w zdaniach wyrazy i zwroty frühstücken, zu Mittag essen, zu Abend essen, nach Hause, zu Hause, zur Arbeit, in der Arbeit, zur Schule, in der Schule
- przeprowadzasz wywiad na temat rozkładu dnia koleżanki/kolegi
- przedstawiasz sposoby spędzania wolnego czasu w weekend
Tematy:
- Wie verbringen unsere Schulkameraden ihr Wochenende ?
- Ich und Dracula – wir vergleichen unsere Tagesablaeufe.
Klasa 4
Cele projektu:
I. Użycie w praktyce języka niemieckiego:
II. Prawidłowa odmiana i stosowanie w zdaniach czasowników aufstehen, anziehen, zumachen, rausgehen, fernsehen, essen, helfen, lesen, sehen
III. Kształcenie umiejętności współpracy w zespole
IV. Kształcenie umiejętność prezentowania efektów pracy
Efekt końcowy:
1. prezentacja wizualna (pisemna): prezentacja w Power Point, plakat, broszura, kolaż, folder informacyjny
2. ustna prezentacja informacji (scenka, wywiad, itp.)
Każdy zespól przygotowuje 2 formy prezentacji po jednej z każdej grupy
INSTRUKCJA DO PROJEKTU KLASA I GIMN.
Temat: Beim Arzt
Temat: Beim Arzt
Klasa 1g
Cele projektu:
I. Użycie w praktyce języka niemieckiego:
o Wymieniasz 20 części ciała
o Nazywasz 4 organy wewnętrzne
o Wymieniasz symptomy chorób
• boli mnie noga/ząb/ręka
• odczuwam ból brzucha, głowy, gardła
• mam kaszel, katar, temperaturę, biegunkę, wysypkę
• jest mi niedobrze, zimno, gorąco
• źle się czuję
• jestem przeziębiony/a, zmęczona/y
o Udzielasz porady w przypadku różnych dolegliwości
o Wymieniasz nazwy uszkodzeń ciała (złamana noga, zwichnięta kostka, mieć guza, krwawić)
o Opisujesz przyczyny uszkodzenia ciała (spaść ze schodów, zderzyć się, przewrócić się, wpaść pod samochód)
o Przekazujesz informację o zdarzeniu
o Wyjaśniasz koledze, co Ci dolega
o Pocieszasz w chorobie i proponujesz pomoc
o Przeprowadzasz rozmowę z lekarzem (wyjaśniasz co Ci dolega i rozumiesz jego pytania i porady)
o Rozumiesz wskazówki dotyczące pierwszej pomocy po niemiecku
III. Użycie poprawnych gramatycznych konstrukcji:
o stosujesz czasowniki w czasie teraźniejszym i Perfekt: opisywać, kraść, umrzeć, boleść, przesadzić, złamać, wbiec na siebie, upaść, wołać, zderzyć się, ausleihen, backen, beißen, enstehen, streiten, scheinen, erschrecken, leiden, nachschreiben, verbinden
o nasz i prawidłowo używasz wyrazy: als, wenn, dass, denn, des halb, weil, wie, Und
o określasz kolejność zdarzeń (str. 37 – ćwiczenia) prawidłowa odmiana i stosowanie w zdaniach czasowników aufstehen, anziehen, zumachen, rausgehen, fernsehen, essen, helfen, lesen, sehen
IV. umiejętności współpracy w zespole
V. umiejętność prezentowania efektów pracy
Efekt końcowy:
1. prezentacja wizualna (pisemna) plakat, broszura, kolaż, folder informacyjny, gra, prezentacja w Power point
2. ustna prezentacja informacji (mini-wykład, scenka, wywiad, itp.)
Każdy zespól przygotowuje 2 formy prezentacji po jednej z każdej grupy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz