Wszyscy rodzice i nauczyciele
chcieliby, żeby ich dzieci i podopieczni wyrosły na szczęśliwych,
odpowiedzialnych i samodzielnych ludzi.
Warunkiem takiego dobrostanu w życiu jest poczucie własnej wartości - samoświadomość
i akceptacja siebie samego takim jakim jestem. Człowiek nie musi być
wszechstronnie utalentowany ani nawet szczególnie uzdolniony w konkretnym
obszarze. W zupełności wystarczy, jeśli jest uczciwym i empatycznym człowiekiem
i realizuje siebie zawodowo, rodzinnie i społecznie.
To, czy poczucie własnej
wartości rozwinie się i będzie stanowić podstawę funkcjonowania człowieka,
zależy od otoczenia i warunków, w jakich rozwija się dziecko, od postaw i
zachowań otaczających go dorosłych i sposobu zaspokajania potrzeb.
Poczucia własnej wartości
nie należy utożsamiać z wiarą w siebie. Wiara w siebie zakłada, że podejmuję
wyzwania i jestem gotowa do podjęcia rywalizacji. Poczucie własnej wartości
pozwala akceptować siebie i dokonywać adekwatnej samooceny bez potrzeby
porównywania się z innymi.
Rozwój dziecka
W miarę rozwoju
dziecka stają przed nim nowe zadania i
wyzwania. Zgodnie z koncepcją rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona[1]
zadania rozwojowe zależą od wieku
dziecka i warunkują jego dalszy rozwój. Niezaspokojenie w wyniku wystąpienia czynników
ryzyka potrzeb sprawia, że w dalszych etapach dziecko może mieć problem z
podejmowaniem kolejnych wyzwań. Jednocześnie w kolejnych etapach życia
znaczenie zaspokojenia potrzeb z poprzedniego etapu może nieco maleć, ale nadal
istnieje!
0 – 1,5 roku
Zadanie rozwojowe:
- zaufanie do otoczenia
- poczucie bezpieczeństwa
Zachowanie dziecka:
- dziecko nawiązuje interakcje z opiekunami
Potrzeby:
- bliskość fizyczna i emocjonalne ciepło
- obecność troskliwego opiekuna i jego uwaga skierowana na dziecko
- dobre relacje między dorosłymi (brak konfliktów)
Deficyty rozwojowe
wynikające z niezaspokojenia potrzeb:
- nieufność
- brak poczucia bezpieczeństwa
- lęk
1,5
– 3 lata
Zadanie rozwojowe:
- autonomia, niezależność
- bycie kompetentną i wartościową osobą
- ufność wobec siebie
- poczucie sprawstwa
Zachowanie dziecka
- dziecko rozpoczyna przypadkową eksplorację i manipulowanie przedmiotami (czasem ludźmi
Potrzeby:
- adekwatne do sytuacji stawianie granic
- niekrytykowanie dziecka jako osoby
- oczekiwania odpowiednie do możliwości dziecka (m.in. dotyczące treningu czystości)
Deficyty rozwojowe
wynikające z niezaspokojenia potrzeb:
- wstyd
- zwątpienia w siebie
- zniechęcenie do wysiłków i wytrwałości w radzeniu sobie z nowymi zadaniami
- poczucie niemożności kontrolowania zdarzeń
3 –
6 lat
Zadanie rozwojowe
- poczucie wolności
- poczucie własnej wartości
- wiara w siebie jako inicjatora, twórcy
Zachowanie dziecka
- dziecko inicjuje działania intelektualne i motoryczne
Potrzeby:
- wzmacnianie inicjatywy dziecka
- stawianie wyzwań
- akceptacja (brak nadmiernej krytyki)
- oczekiwania zgodne z możliwościami dziecka
Deficyty rozwojowe wynikające
z niezaspokojenia potrzeb:
- poczucie winy
- brak poczucia własnej wartości
6
lat – okres dojrzewania
Zadanie rozwojowe
- poczucie kompetencji
Zachowanie dziecka
- systematyczny rozwój kompetencji
- zdobywanie sprawności intelektualnych i motorycznych
- rozwój kompetencji społecznych poprzez interakcję z rówieśnikami
Potrzeby:
- oczekiwania adekwatne do możliwości dziecka
- brak krytyki dziecka jako osoby
- docenianie pracy i wysiłku dziecka
- możliwość uczenia się na błędach
Deficyty rozwojowe wynikające
z niezaspokojenia potrzeb:
- negatywna ocena własnych kompetencji i skuteczności
- poczucie niższości
- brak poczucia własnej wartości
Adolescencja
Zadanie rozwojowe:
- poczucie niezależności
- odkrycie własnej tożsamości
Zachowanie dziecka:
- odgrywanie różnych ról społecznych przed odmienną publicznością w coraz bogatszym świecie społecznym
- eksperymentowanie i bunt
Potrzeby:
- zrozumienie i uznanie ze strony dorosłych,
- brak nadopiekuńczość,
- tolerancja dla odmienności
Deficyty rozwojowe wynikające
z niezaspokojenia potrzeb:
- zmienne, niejasne poczucie siebie
Potrzeby
Potrzeby rozwojowe, których zaspokojenie buduje
poczucie własnej wartości, nie przestają istnieć, gdy dziecko idzie do
przedszkola lub do szkoły. Dlatego nauczyciele powinni pamiętać o nich i
dysponować wiedzą na temat sposobów ich zaspokajania oraz umiejętnościami
umożliwiającymi właściwe postępowanie.
Do najważniejszych potrzeb należą:
1. Potrzeba bezpieczeństwa i
ufności
2. Potrzeba inicjatywy
3. Potrzeba autonomii i
kontroli
4. Potrzeba kompetencji
5. Potrzeba uznania i
zauważenia
6. Potrzeba przynależności
1. Zaspokajanie potrzeby bezpieczeństwa
i ufności
(m. in. zależność, opieka, oparcie,
spokój, wygoda i wolność od strachu, pewność, że jest się akceptowanym np. w
domu czy w zespole klasowym):
- Uczeń pracuje w różnych konfiguracjach z innymi uczniami.
- Nauczyciel pomaga uczniom rozwiązywać konflikty.
- Nauczyciel jest przewidywalny.
- Reguły/zasady są zrozumiałe.
- Nauczyciel jest ciepły i opiekuńczy.
- Akceptujące towarzyszenie w odkrywaniu, badaniu świata.
- 2. Zaspokajanie potrzeby inicjatywy
(m. in. potrzeba inicjowania
aktywności, podejmowania decyzji, planowania działań, poczucie sprawstwa):
- Rozwijanie zdolności samoobserwacji.
- Stwarzanie okazji do działania.
- Stwarzanie możliwości podejmowania decyzji, kierowania sobą, wyboru dróg rozwiązań.
- Pokazywanie wielu dróg rozwiązań.
- Pokazywanie, jak pogodzić interesy dziecka z interesami innych ludzi.
(m.
in. kontrola nad własnymi zadaniami, nad życiem, samodzielności, niezależności,
uznania indywidualnych potrzeb)
- Wspólne ustalanie reguł.
- Współdecydowanie np. o terminie sprawdzianu, formie sprawdzania wiedzy.
- Docenienie samodzielności.
- Dostarczanie okazji do podejmowania wyborów i doświadczania ich konsekwencji.
- Uczenie rozumienia emocji. Wyjaśnianie ich znaczenia.
4. Zaspokajanie potrzeby
kompetencji
(m. in. potrzeba stawiania przed sobą celów i ich
osiągania, zdobywania wiedzy i umiejętności, zaradności, skuteczności, zdobycia
uznania, osiągania pozytywnych rezultatów, robienia rzeczy dobrze,
pracowitości):
- Okazanie zainteresowania rzeczami, które uczeń ceni i potrafi.
- Rozpoznanie i podkreślanie jego mocnych stron.
- Podkreślanie, co uczeń potrafi.
- Nagradzanie cierpliwości i wytrwałości.
- Uczenie współpracy w grupie i pełnienia ról społecznych.
(m. in. poczucie własnej wartości,
wiara w siebie, zaufanie do siebie, wiara w swoje możliwości, kompetencja):
- Zachęcanie do komunikowania się.
- Wysłuchanie i zauważenie, że wkład ucznia w pracę klasy jest ważny.
- Stwarzanie okazji do rozwijania samoświadomości i wiary we własne siły.
(m. in. przynależności do grupy, „lubienia” w klasie, sympatii ze strony nauczycieli, więzi):
- Powierzanie ważnych ról i zadań
- Uczestniczenie w formach zajęć grupowych w szkole lub poza szkołą (zawody, konkursy, koła zainteresowań itp..)
- Okazywanie szacunku
- Okazywanie akceptacji
- Docenianie przez dorosłych i rówieśników.
- Stwarzanie okazji do doświadczenia powodzenia w jakiejś dziedzinie
2 komentarze:
dzięki za przypomnienie i zebranie konkretów!! :-)
Dzięki!
Prześlij komentarz